Leta i den här bloggen

fredag 7 februari 2020

#59RD: En fot i rätt riktning

I september förra året (2019) flyttade jag och min fru från Trollhättan till Umeå.
En lång resa men en dröm för oss båda under lång tid. Det blev starten på ett annat liv
med mer snö omkring oss och oändliga massa saker som skett under tiden tills nu.
Min fru fortsatte jobba som sjuksköterska fast inom ett annat område och jag fortsatte
som personlig assistent inom kommunen.

Några månader senare fick jag möjligheten att bli fotterapeut – och tog den.
Så efter mycket pappersarbete jobbar jag nu hos Sköna Fötter på Teg (i Umeå) där jag
utför behandlingarna i Sköna Fötters lokaler men samtidigt har ett eget företag.
Själv heter mitt företag Foten i fokus. Det känns otroligt kul och intressant att få börja jobba
endast ett halvår efter avslutad utbildning hos Axelsons i Göteborg.
Välkommen till mig om du vill ha hjälp med dina fötter och bor i Umeå med omnejd.

Som ni vet vid det här laget så har jag svårt att sitta still och inte göra så mycket.
Jag tycker om att ha många bollar i luften och det stärker mitt självförtroende enormt.
Så i december 2019 fick jag se en artikel i tidningen Sveriges Fotterapeuter där det söktes efter en
”Clinical Director” för gruppen Fit Feet inom Special Olympics. Enda kravet var att en skulle vara
utbildad fotterapeut. Jag har länge haft en dröm om att jobba med någon typ av handikappidrott och
att då få kombinera den idrotten med fotkunskaperna skulle verkligen bli en ”dream come true.”
Så utan vidare väntan anmälde jag mig till detta och fick snabbt svar tillbaka –
jag var antagen! Så otroligt kul!

Sedan några veckor har det kunnat ses på nyheterna att Special Olympics 2021
ställts in på grund av olika anledningar, men ”testevenemanget” 2020 i Östersund kommer
fortfarande ske – och det är där jag kommer befinna mig. Detta är ett volontäruppdrag med
möjlighet att fortsätta inom Special Olympics-gruppen flera år framåt. Inget jag tänker
släppa när jag kommit så här långt.

Idag markerar jag den första dagen på året som jag gav mig ut på en löptur.
Minus fyra grader och snön har fallit lätt i natt. Vilken känsla att vilja springa igen!
Det blev sex kilometer i mina underbara NimbleToes Trail och alltså en
lagom runda för första passet. Nu har jag fått mersmak för nästa löptillfälle så
förhoppningsvis blir det några pass redan nästa vecka.
Ha en bra dag! /Rickard Dahlgren

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...