Leta i den här bloggen

onsdag 24 april 2019

#53: Pågående träning inför Stockholm Maraton


Solen har äntligen tittat fram. Vårtecken har redan trätt fram i massor och människor är ute och promenerar. Att snön, här nere i sydvästra delen av landet, flera gånger lade sig på backen, har nog glömts bort av människorna. Nu väntas strålande sol, nästan så strålande och obarmhärtig som förra sommaren. Det är vad jag tror. Än så länge ingen fullständig prognos.




Många ser jag som har snörat på sig löparskorna, dragit på sig kortbyxorna som legat alldeles för långt in i garderoben under vinterhalvåret och med ett leende på läpparna ger sig ut och springer. Ungefär som korna vid kosläppen. Själv slutade jag aldrig springa efter förra årets Lidingölopp. Möjligt att jag tagit löpningen till en lägre ansträngande nivå under vinterhalvåret men jag slutade aldrig.



I slutet på februari drog jag igång sommarens stora projekt med målet: Springa och genomföra Stockholm Maraton. Loppet går av stapeln 1 juni och blir mitt första maraton – någonsin. Jag sökte och fann ett träningsschema från Runner’s World (2018) på internet som jag anammade. Schemat för mig som nybörjare inom maraton ger mig 14 veckors hård träning för att lyckas genomföra loppet. Än så länge är jag på vecka 9 där 4 - 5 löparpass sker varje vecka. Passen är uppdelade med hyfsat jämna siffror på vardagarna och ett långpass på helgen. Även testlopp förekommer där jag ska springa i ett tävlingstempo för att se var jag befinner mig i min träning. Ibland väljer jag att lägga in intervaller och backträning här istället – det ger mer variation.



I söndags sprang jag mina första 30 kilometer sedan förra årets Lidingölopp. Det gjorde mig väldigt glad då jag känner vittring av de 42,2 kilometer jag ska springa i juni. På väg till sommarens lopp har jag valt att ta in Göteborgsvarvet som går av stapeln 18 maj och som blir mitt sjätte i ordningen. Det lustiga är att Göteborgsvarvet står som ett långpass i mitt schema. Jag antar att detta är noga uträknat. Tidigare har jag varit ganska slut efter ett Göteborgsvarv och inte riktigt förstått hur människor två veckor senare kunde få för sig att springa ett maraton. Efter att ha sprungit längre träningar under min schemalagda träning börjar jag förstå att det finns mer och större äventyr bortom ett halvmaraton. Det ger mig motivation.

Givetvis springer jag i Joe Nimble Nimbletoes från Freefoot - suveränt sköna fotriktiga skor!


2019 års löparplan ser för mig ut såhär: Göteborgsvarvet (sjätte loppet), Stockholm Maraton (första loppet) och till sist Lidingöloppet (fjärde loppet). Just nu håller jag på att avsluta utbildningen för medicinsk fotterapeut (klar på fredag 26/4)! Jag kommer gå tillbaka till mitt tidigare yrke som personlig assistent i kommunen för att få lägga fokus på löpningen, få mer tid över till träning och planera inför giftermål i sommar med min älskade Anna. År 2019 är och kommer förbli ett fullspäckat och härligt år att blicka tillbaka till. För tillfället väljer jag att blicka framåt och ta in allt nytt som händer i mitt liv.

Ses i löparspåret,
Rickard


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...