Leta i den här bloggen

tisdag 16 oktober 2018

# 3 MB Fotresa på ålderns höst - är det som att lära gamla hundar sitta?

Är det verkligen höst redan? 

Det är höst nu. Inte bara ute i naturen. En vecka har gått sen förra bloggen och jag har aldrig haft så mycket närkontakt med mina fötter som efter att  jag kom ifrån mitt träningspass i Malmö. Men är jag för gammal för det här, det är frågan!


Studsa! sa Åsa, min coach. Hon hade en metronom-app igång för att få fart på mig och jag satte igång att studsa, precis som hon. Hon har ett sätt, Åsa, som gör att allt känns möjligt, och rätt som det var så studsade jag som en liten gummiboll! Jag är inte säker på att det såg lika förtjusande ut men så kändes det - och det är väl känslan som räknas! Varför ska jag hålla  på och studsa då? Jo, därför att jag vill kunna springa igen en dag. Mina knän, fötter och höfter gillar inte sån aktivitet just nu och det låter som om Åsa har en plan. Ska man lära sig springa så måste man lära sig stå och gå först. Och studsa. 
                                         

Nu kan du tänka dig hur jag barfota  och med nätta steg kliver runt i butiken över "gräs" och sten, med huvudet högt och ryggen rak, uppmuntrad av Åsa. I förra blogginlägget berättade jag om vad som händer om man glömmer att ha en rak hållning! Den som inte fattat innan att kropp och sinne är ett - inte två olika system - kan få sig en rejäl tankeställare. 

Det var en rolig träning och jag åkte hem med mod i blick. Så klart fick jag med mig dessa övningar i hemläxa. Men det är här det börjar gå fel. Vissa övningar slinker med rätt bra medan andra, inte alls. Som till exempel det där med studsen. Visst, jag hoppade upp, men jag landade tungt. Gång på gång, samma sak. Upp som en sol och ned som en pannkaka hade fått ett ansikte. Ingen Åsa - ingen studs! Och någon hel minut i studsläge blev det aldrig tal om. Jag laddade ner olika metronomer till min mobil, ställde in på olika "beat" och så studsade jag för allt vad jag var värd. Men alltid samma sak. Ingen studs! Eftersom jag inte känner mig redo att avslöja min ålder ännu så du får nöja dig med att tänka att jag fått lektion ett i hur det är att försöka att som gammal hund lära sig att sitta.  Det gick helt enkelt inte så bra när "matte" inte var med. Kan det vara så att jag är för gammal? Är jag redan på "ålderns höst" och det är kört? Stannar min Fotresa innan den ens har kommit riktigt igång? 


En riktigt bra coach är bara ett samtal iväg och  jag fick tag på Åsa och hasplade ur mig mitt bekymmer: -"Vad gör jag för fel som inte kan studsa när jag är för mig själv? Hur var det vi gjorde när det gick så bra? Jag orkar inte studsa när jag är hemma!"                                                                                           Åsa förklarade att "beaten" på metronomen stod på 180 när jag studsade med henne. Studsa lätt! Som om marken/golvet bränns. Och tänk på de fyra punkterna under fötterna när du landar. Lätt, lätt.. "                                                                                  Jag väntade inte ens tills vi avslutat samtalet! Jag måste bara veta om det fungerade! Tur för mig att jag har en erfaren coach som tar sig tid att förstå och förklara!  (Åsas hemsida hittar du här: www.exactmove.se. ) Jag kunde studsa och jag kände mig lätt och pigg och som en gummiboll igen! Är jag kanske inte för gammal?
Livet är underbart och alldeles för kort för att slösa bort på sånt som inte är viktigt! Jag är på en Fotresa och jag känner hur hoppet stiger. Ska jag kunna springa igen? Svaret har jag inte men eftersom resan i sig är så rolig så oroar jag mig inte just nu. Istället så har jag nu blivit en förespråkare för "befria foten" bland dem jag stöter på. Och märkvärdigt nog så verkar folk oerhört intresserade och sugna på att testa! Fantastiskt roligt!

Vill du veta hur det gick när jag lagt på luren och jag skulle prova själv? "Passa gärna på när du ändå ska ut och gå så förbereder du dig för att en dag kunna börja springa!" sa Åsa. Så det gjorde jag.!

Klicka här så får du se hur det gick!


Lycka till själv med din studs - och som Andningsinstruktör så kan jag säga dig: Se till att ha din utandning långsam - speciellt när du studsar. (Och medan du kniiiiper.)  Det gör all skillnad i världen, särskilt om du är lite på ålderns höst - och kvinna!

Vill du veta mer om andningen - sök upp mig på Facebookgruppen Andningspuff.
------------------------------------

I nästa blogginlägg tänker jag visa bilder på hur man kan göra för att få de värdefulla "tåspridarna" - CorrectToes  att ge tårna det där lilla extra. 


Måndagen den 29 oktober har vi planerat att träffas ett gäng här i Bergkvara . (Vid kusten i Torsås kommun.) Åsa ska ge oss en tretimmars  workshop och vi ska få lära oss en massa om vikten av att sätta ner fötterna rätt mm! Vi får också våra fotavtryck analyserade  för att bättre kunna förstå vad vi behöver hjälp med! Och en massa annat - som bara Åsa vet - och alla andra inom FreeFoot, förstås. Vill du vara med skriv i bloggkommentaren eller mejla mig på madeleine@tavarlig.se den här veckan helst.

Ha det så gott, tills vi hörs igen! Kram, Madeleine


Här visar coacherna Åsa och Erik mitt nya "mantra": Befria foten!  Omgivna av en massa goa skor!
Du hittar dem på Djäknegatan 5 i Malmö. Facebooksidan  till FreeFoot Malmö hittar du HÄR!







Exactmove.se

4 kommentarer:

  1. Åh vilken rolig läsning! Blir sugen på att få ordning på mina fötter..!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är fantastiskt vilken bas de visar sig vara i livet! Vem kunde ana det! :-)

      Radera
  2. Fina Madeleine! Underbar läsning och tack för fina ord, de värmer och peppar mig! Ser fram emot att fortsätta vara en del av din fotresa 😃 Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det!! Så glad att Magnus satte ihop oss och tacksam till dig att du inte tröttnat! :)

      Radera

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...