Leta i den här bloggen

torsdag 25 oktober 2018

#49: Genomfört - Hemmaträning 10 veckor


Morgonträningen har pågått under tio veckor och idag har 50 pass genomförts. Ett schema på 5 pass per vecka i tio veckor uppdagades 20 augusti och avslutades idag, 25 oktober. Rutinen har haft sina plus och minus. Plus i kanten för att jag kommer upp ur sängen på morgonen, runt 05:30, för att dels väcka kroppen, dels förbereda mig inför morgonens arbete. Kroppen känns inte längre lika stel som innan och det är jag tacksam för.


När det gäller styrka så är det inget jag har känt av. Visserligen har jag inte fokuserat på styrka utan på rörlighet, balans och magträning. Sedan skulle det kanske ha varit önskvärt med lite fler övningar inom styrkepartiet. Vissa dagar har gått extra trögt särskilt efter en lång arbetsdag + lite sömn = Hellre vila huvudet på kudden än tvinga mig själv till ännu ett pass. Samtidigt är det just detta jag vill åstadkomma. Att ta mig från min komfort-zone och bevisa för mig själv att jag kan lägga upp min vardag – utifrån nya rutiner.


Vad som kommer följa härnäst klurar jag fortfarande på. Jag skrev för ett tag sedan om träningsformen MAQ och att jag skulle följa den i fyra veckor och sedan utvärdera. Det gick inte så bra med den utvärderingen så att säga. Lidingöloppet var i vägen och efter att det loppet var genomfört har jag inte sprungit eller tränat lika frekvent längre. Kanske även jag behöver ta en paus för att resten av livet ska följa med. På min mobil finns flera olika träningsappar – flera vägar att gå för att träna rätt och målinriktat. Möjligheten finns att jag testar något av de passen.


Mina ben börjar irritera sig på att jag endast går promenader på dagarna. Jag tror de vill ut på några löparrundor. I ärlighetens namn vill jag det också. Denna vecka ska passera innan jag kommer snöra på mig mina Joe Nimble Nimbletoes, ta på mig lämplig löparutrustning och ge mig ut i det underbara höstvädret.


Morgonträningen som jag även kallar för hemmaträning, fick jag av min coach, Martin Blad, via Freefoot. När jag först började bygga med övningarna förstod jag hur mycket de skulle komma att hjälpa mig. Nu, ett och ett halvt år senare, har min kropp vant sig vid majoriteten av övningar och behöver nya mål och utmaningar för framtiden. Rörlighet, balans och magträning är viktiga träningsformer som jag fortfarande behöver utveckla. I framtiden genom tyngre och mer invecklade övningar. Kanske dags att pröva träningsapparna… 😊  



/Rickard

1 kommentar:

  1. Bra jobbat Rickard" imponerad av att du orkar ta dig i örat när det behövs!! Jag vill se mig själv framåt i tiden, smidigare, starkare och uthålligare! :) Roligt att bli kedd av coach från FreeFoot! Känner att allt är möjligt! :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...