Leta i den här bloggen

söndag 16 september 2018

#44: Introduktion av MAQ


MAQ står för Muscle Activity Quality och skapades av tränarna Leif Larsson och Pierre Johansson till syfte att för sina adaptrar åstadkomma ett minimum av begränsningar och ett maximum av möjligheter. Några år tillbaka i tiden, när jag fortfarande studerade Idrottsvetenskap vid Umeå universitet, införskaffade jag ett flertal litteratur från sisu idrottsböcker. Jag beställde då en skiva som skulle förklara konceptet MAQ.

Men som i alla mängder av inköp är det alltid något som glöms bort eller inte prioriteras för stunden och så blev fallet med denna instruktionsskiva. Nu, flera år senare, tog jag fram skivan från förrådets dunkla vrå och upptäckte övningar som jag själv genomfört under min tid som friidrottare. Övningar som jag med största sannolikhet vet fungerar för att förbättra rörligheten, smidigheten och flexibiliteten inom mig. Andra övningar blev för mig okända men ändå spännande. Jag är ständigt på jakt efter nya övning för konceptet funktionell träning. Jag tränar inte för att bygga upp en råstyrka utan för att bli just smidigare och att kunna leva så länge som möjligt med hälsan i behåll. Så därför fastnade jag på idén med MAQ.

Nyligen använde jag hela mitt friskvårdsbidrag för gym- och gruppträning på STC i Trollhättan. Tanken är att utföra MAQ på gymmet där det finns utrymme, utrustning och med särskild tanke på att inte slå sönder något dyrbart i mitt eget hem. Konceptet inkluderar tillbehör som skivstång, pinne och enkla vikter för att skapa motstånd. Klicka HÄR för ett träningsschema. Först måste jag införskaffa ett par inomhusskor för träning på gymmet. När jag gick över till barfotaidén slängde jag alla mina tidigare skor. Det kommer därför bli ett besök till Freefoot i veckan för inköp av skor med tåfrihet.

Jag kommer utföra denna träningsform i några veckor för att sedan utvärdera om den har gett resultat. Utmaningarna som jag ser med konceptet inkluderar bland annat en viss känsla av enformighet. För att utvecklas behöver människan ständigt nya morötter att tugga på. Så vad händer när jag besitter alla övningar? Eller snarare, när kommer jag besitta alla övningar? Detta kommer innebära en långsiktig planering då det är givet att träning tar tid för att vi ska utvecklas. Men jag är som jag är: Jag ser alltid mängder med fördelar och inte förrän långt efter bombarderas jag av nackdelar. Men den som lever får se.

Så här ser min träning ut idag: Måndag – fredag blir det Hemmaträning (Inlägg #43). 2-3 pass i veckan för MAQ och eventuellt lite gruppträning. Löpning helst 2 pass i veckan. Det bör räcka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...