Leta i den här bloggen

söndag 16 september 2018

#43: Fyra veckor från start med Hemmaträning


Under fyra veckor har jag gått upp tidigt på morgonen för att utföra morgonträning som jag vet gör mig så gott. När jag besökte Freefoot för lite mer än ett år sedan (tänk vad fort tiden har gått) fick jag coachning av Martin Blad för att börja med vad jag skulle kalla Hemmaträning. Min smidighet ökade och stelheten minskade. Det blev fantastiska resultat som jag uppskattade samtidigt som jag gav mig själv en rutin att utföra träningen varje dag. Allt sedan Hemmaträningen avslutades har jag känt mig alltmer slö och trött. Stelheten har successivt kommit tillbaka då jag inte underhållit min kropp på bästa sätt.


För fyra veckor sedan kände jag att det var dags att ta upp träningen igen. Att börja med morgonrutinen och återfå en balans där träning stärker mig positivt inför dagens arbetspass. Jag passade på att ändra lite i schemat, att lyfta fram de delar jag särskilt uppskattade och visste att jag behövde träna extra på. En av ändringarna var att jag lade till DETTA schema. Tanken med Hemmaträningen, för egen del, är att reducera min trötthet och få en bra start på dagen. Även att jag vill få en förbättrad flexibilitet, smidighet, funktionell styrka och rörlighet.


Nu fyra veckor senare börjar resultaten kännas. Rutinen är på plats och trots känslan av en varm säng är påtaglig på morgnarna så känner jag mig mindre trött på dagarna. Men än är jag inte i mål. Jag har satt mig själv på en 10-veckorsperiod där jag tränar mellan 15–40 minuter varje morgon alla vardagar. Hemmaträning är trots allt, för egen del, den svåraste träningsformen. Du jag kan utföra alla övningar hemma finns det många påverkansfaktorer runt mig. Lite ungefär som att studera inför en tentamen. Plötsligt blev det kul att städa. Där är gymmet desto lockande då gymmet erbjuder träning utanför hemmet men med all utrustning till hands.


Från fyra veckor till tio veckor kommer det bli intressant att se om det sker någon förändring för min hälsa och kropp. Om sex veckor utvärderar jag träningen och delar med mig av till er. Övningarna som jag utför har jag svårt att beskriva såhär i ett inlägg då de också är personliga och anpassade för mig. Önskar du som läsare också göra en sådan här resa kan du klicka HÄR för kontakt med rörelsecoachen Maria.

1 kommentar:

  1. Jag upplever samma sak när jag gör YinYoga på morgonen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...