Leta i den här bloggen

söndag 23 september 2018

#45: Får jag gå barfota på gymmet?


Att gå med funktionella (barfota-) skor ger en underbar frihetskänsla. En känsla som du aldrig upptäckt om du inte prövat denna typ av skor. Att låta tårna få andas och röra sig fritt gör att fötterna på sikt växer och tar till sig den frihet de fått till sig. För att de ska kunna göra just det bygger detta på att införskaffa skor som är aningen större i storlek. Ge fötterna dina funktionella skor i samma storlek som i anatomiskt uppbyggda skor och de kommer känna sig trängda och må dåligt. Ge dem skor med en storlek större och du kommer ge dem frihet. Se det lite som med barnets utveckling. Barnet växer konstant och behöver ofta nya skor att gå runt i. Ger vi dem ett par skor i samma storlek som fötterna låter vi inte fötterna andas och utvecklas. Utan vi lär barnet att trånga skor – det är det den ska ha och vips så har vi skapat plats för framtida fotproblem.

Häromdagen införskaffade jag mig ett par skor, Nimbletoes, för gymträning. Jag har, som ni kunde läsa HÄR, börjat på gym igen och behövde ett par skor för valda aktiviteten. Ett frågetecken kom upp i mitt huvud innan som rörde till det för mig. Är det tillåtet att gå barfota på gymmet? Av hygieniska skäl skulle de flesta gymdeltagare svara – nej det är det inte. Samtidigt står det ingenstans i gymmets regler om att vi inte får gå barfota. Av samma anledning att springa barfota ute bland skormänniskor skulle det te sig lika märkligt att gå utanför komfortzonen och folk skulle påpeka detta utav… Just det, hygieniska skäl.

Efter att genomfört första halvan på mitt MAQ-schema träffade jag en annan gymmänniska som började träna där jag befann mig, på stretchdelen av gymmet. Han kollade på mina skor och frågade överraskad om det jag hade på fötterna var Vibram (fivefingers). Jag svarade Joe Nimble och sedan kunde vi inte sluta prata skor och fötter. Killen var utbytesstudent och letade efter just sådana här skor som jag just hade införskaffat. Visst, det fanns lyftarskor men han önskade också gå så mycket barfota som möjligt.

När vi tränar behöver fötterna också tränas, så hur kommer det sig att vi trycker in dem i trånga utrymmen och tror att vi får starkare fötter genom exempelvis tåhävning? Det bör kallas skohävning. Slutet av vår konversation rekommenderade jag honom ett besök i Göteborg på Vegagatan 54 där han skulle finna just sådana skor han var ute efter. Kanske har jag förändrat och hjälpt en människa just denna dag att komma från sitt normala skoval. Det är vid sådana här tillfällen jag känner att jag valt rätt riktning – för mina fötter.



Övre bilden visar Luna Sandals Venado 2.0. Helt underbara!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...