Leta i den här bloggen

torsdag 13 september 2018

#42: Trötta fötter vid skrivbordet?


Ni vet känslan att komma hem efter en lång arbetsdag och vara helt slut i kropp och själ? Eller varför inte en kort arbetsdag med samma känsla. Vi tenderar i livets arbete att glömma av det som är mest nyttigast för vår kropp och lutar hellre armbågarna mot skrivbordet med en böjd rygg. För många av oss är just skrivbordet en del i arbetet. Oavsett om det är höj- och sänkbart så ger den oss ett val att tänka själv huruvida skönt det skulle vara att sitta ner eller stå upp och inte tänka på hållningen. För just hållningen är oerhört viktigt för att vi ska fungera som arbetsmyror tills pensionen.


För några veckor sedan deltog jag på en föreläsning vid Freefoot i Göteborg där löpcoachen Maria och fotutbildaren Niclas berättade om hur vår kropp påverkas vid alltför stilla arbete. Vad som var intressant med deltagarna till antalet cirka 15, var att nästan alla stod vid ett skrivbord till vardags. Själv var jag undantaget som går mycket i min arbetsdag som personlig assistent. Samtidigt kan jag medge att det blir en hel del sittande vid bord eller i soffa när jag kan vila. Kanske inte så optimalt arbete ändå…


Magnus Björkholm hälsade alla välkomna med en introduktion om hur han skapade Freefoot och värdefulla tankar och åsikter. Därefter tog Maria stafettpinnen och vandrade den mellan henne och Niclas under kvällens gång. Det blev många tillfällen där deltagarna kände igen sig och många ögonöppnare för matnyttig information som de inte tidigare visste. Maria pratade energiskt om vår kroppshållning och den är A och O i livet. Gemensamt visade de övningar som vi kan ha nytta av i arbetet. Bland annat triggerboll var en sådan. Genom att massera en triggerboll eller för nybörjare, en tennisboll, under foten medan du står på arbetet kan du hitta triggerpunkter under foten som du inte visste du hade. Denna övning fungerar positivt i att du blir varse om din kropp och automatiskt rättar upp din hållning. Triggerboll finns exempelvis att köpa här. Jag har en hemma som jag använder dagligen i vardagen och arbetslivet.


Maria tog kål på myten om att tjejer behöver dra in magen i vardagen och förklarade att tjejer likt killar behöver låta magen vara. Den får puta ut, det är mänskligt. Vår kropp tycker inte om att spänna sig varje dag utan fungerar bäst när den får vara sig själv. Niclas avslutade föreläsningen med en övning hämtad från Qigong där vi stod med utsträckta armar åt sidorna och sträckte dem ut samtoidgt som fingrarna fick jobba genom antal repetitioner. Denna övning var fantastiskt och redan efter ett par minuter började deltagarna grimasera. Möjligt för att det var detta de behövde.


En riktigt matnyttig föreläsning där även jag som inte står vid ett skrivbord fick nya kunskaper till mig. Om detta kändes intressant så får ni gärna ta kontakt med Maria och NiclasFreefoot för utbildningar som kommer stärka er kropp, själ och förståelse för att fötterna är grunden till din hållning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...