Leta i den här bloggen

lördag 10 augusti 2019

#57RD: Starka fötter skön upplevelse


Härom veckan vandrade jag i Stöten med familjen och vänner. Stöten är vanligtvis känd som en härlig skidplats för hela familjen. På sommaren och hösten passar det därför mycket bättre för vandring, fiske, MTB-cykling och lite hjortronplockning. Under veckan vandrade jag en hel del, jag var ute och sprang mina första kilometer sedan Stockholm Maraton och jag cyklade MTB.


För mig betyder vandring frihet i naturen. Det är en naturskön och aktiv upplevelse där jag går långa sträckor och får njuta av den miljö som finns runtomkring mig. Väl på vandringen får jag också chans att fundera kring himmel och jord. Denna känsla känner jag igen från löpningen – bara en av många anledningar för varför jag springer.


Jag vandrade i mina RoamsterToes, samma par kängor som jag hade med i Dolomiterna för några år sedan. Fortfarande lika sköna, bekväma och tåliga. Tårna fick andas, de kunde spreta på sig inne i kängorna och jag upplevde en känsla av lättnad. Lättnad för att jag hade bra kängor som inte klämde åt eller som gav mig skador. Vilket är väldigt vanligt på vandringar. Dessutom hade jag på mig Injinji-sockar när jag gick i skogen. En del menar på att det ska vara långa strumpor vid vandring. Risken är annars att sockorna åker ner och bildar skav/skador på grund av onaturliga veck som inte känns direkt. Inga skador för mig. Inte en enda.


RoamsterToes är bra på att finna greppet på stigarna. Fotriktiga skor handlar mycket om att inte förlita sig på att skorna ska göra jobbet med att balansera eller ta emot stötar. Det är dina fötters styrka som påverkar hur du går och hur din upplevelse blir. Starka fötter – skön upplevelse. Att arbeta dagligen med mina fötter för att bygga upp dess styrka är mycket viktigt. Om vi kan träna resten av kroppen på gymmet så behöver vi själva ta hand om våra fötter. Jag har då aldrig sett en maskin på gymmet som tränar fötterna eller tårna.


Viktigt att tillkännage är att det är viktigt att smörja in kängorna innan och efter användning för bästa möjliga hållbarhet. Detta är tyvärr något jag är dålig på men ju mer jag går med skorna så kommer det sakta in i tankarna att ta hand om mina skor. Om jag gör likadant med mina fötter så varför inte med skorna. Det är viktigt att ta hand om sina fötter och skor, att smörja och göra dem rena från smuts och grus som kan ligga i riskzonen för eventuella skador. Så ta hand om de extremiteter ni använder för att gå på – de förtjänar det.



2 kommentarer:

  1. Tack för ett superinspirerande blogginlägg, Rickard! Jag vill också vandra - och vandra säkert som du med skor och strumpor gjorda för att stärka och befria fötterna. Skorna hittar man väl på Freefoot i Stockholm, Göteborg och Malmö - men sockarna, var köper man dem?

    SvaraRadera
  2. Jag tror faktiskt du kan hitta stockarna på Freefoot också.. Åtminstone deras hemsida har dem verkar det som.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...