Leta i den här bloggen

tisdag 18 juli 2017

#10: Jag valde rätt


Nu är det inte många dagar kvar till jag reser iväg till alperna (norra Italien). Det ska bli en fröjd att få gå i bergskedjan, samt uppleva hur det verkligen känns att gå i mina barfota vandringsskor. I helgen var jag ute på en testpromenad och samma känsla som för mina barfotaskor kom till mig. De satt som gjutet, skon följde min fot mycket bra och jag kunde inte haft en bättre ingång. Med det sagt ser jag verkligen fram emot att testa dem i dess rätta klimat, för att sedan utvärdera dem. Jag kommer således ta med mina Soft Toes, dels för att ha ett par skor att byta om till när jag inte vandrar och dels till löpning.
Det finns inte en chans att jag inte kommer ge mig ut på en löpartur. Inte varje dag jag springer i alperna – med barfotaskor, så att säga. Igår gav jag mig iväg på en cykelrunda i skogen, det vill säga MTB-runda, med en kompis. Många hinder konstant framför oss som vi bemästrade med glatt humör. Min första tanke var att återgå till mina tidigare träningsskor för att kunna trampa ner pedalerna. Men efter en fundering valde jag mina barfotaskor. Jag valde rätt. De fungerade (givetvis) som vanliga skor och utgjorde ingen extra smärta för mina fötter. Jag vågar därmed säga tvärtom – de var mycket behagliga som cykelskor (utan att behöva kroka i pedalerna). När det blev behövligt att leda cykeln kunde jag gå rakt som i en vanlig promenad. Hade jag haft cykelskor hade jag sett ut som en 80-årig gammal tant i högklackat (jag besparar er en fysisk bild). 
Nästa utmaning kom idag då jag tog mig igenom 13 km med Soft Toes och de tunga vaderna som tidigare skuggat min löpning uppenbarade sig inte förrän efter fem kilometer. Tidigare befann sig gränsen för smärta på tre kilometer, detta blev alltså en förbättring. Mer och mer börjar mina fötter och ben vänja sig vid min löpning och det är en helt underbar känsla. Träningen hemma följer jag varje dag. I början var alla övningar påfrestande och det kändes som ett riktigt tungt pass efteråt. Efter att ha genomfört övningarna i några dagar har mina leder och muskler börjat vänja sig vid mina nya prövningar och det känns som det finns mycket mer att ge. Samtidigt räknar jag varje dag som en framgång. Sedan första dagen har kroppen utvecklats mycket positivt och jag hoppas att det fortsätter så. En annan framgång är med mina Soft Toes där jag har promenerat och sprungit med dem i ca 180 kilometer. Tidigare idag trodde jag att den siffran låg nere på 120… Snacka om framgång!
När jag nu reser till alperna kommer det blir svårare för mig att utföra mina övningar, då tiden kanske inte alltid finns där. Mitt fokus kommer ändå ligga på att njuta av de upplevelser jag kommer vara med om och den träning jag lyckas åstadkomma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...