Leta i den här bloggen

fredag 14 juli 2017

#9: Nya utmaningar

Några dagar efter Strömstadmilen hade jag en bokat tid för djupanalys vid FreeFoot i Göteborg (Vegagatan 54). Min coach/mentor Martin gick igenom stora delar av kroppen, främst underkroppen, för att se hur och om min kropp hade anpassat sig till barfotalöpningen. Kroppen hade fortfarande en lång väg framåt för att helt kunna springa fritt och botemedlet för detta kallades för träning, givetvis. Träning i form av ett rörelsemönster som Martin gav mig. Detta mönster bestod utav fyra övningar som alla skulle utmana mina gömda muskler, senor och vridningsmoment med två övningar per dag. Vi satte även upp en planering för nästa tillfälle då fokus skulle ligga på magträning och mobilitetsmönster.

Det kändes väldigt bra att ha fått en sådan genomgående analys av en kunnig person som inte enbart förklarade varför jag sprang som jag gjorde, utan också kunde visa vad jag behövde träna på och hur långt jag hade kvar till att bättra på min löpekonomi. Samtidigt som allt detta kan låta som gnat och tjat så fick jag ändå förståelsen att jag hade kommit en lång bit på vägen – med enbart tre veckors träning i ryggsäcken. Jag har, efter Strömstadmilen, genomfört mer än 100 km i mina Soft Toes (Joe Nimble) och klarat av att springa 11 km. De hårda vaderna som jag har fått vid 3 km, menade Martin på att min kropp fortfarande var i anpassningsfasen och att jag också behövde träna upp benens muskler ytterligare.

Efter djupanalysen köpte jag även in ett par nya vandringsskor. Förra gången jag var vid Freefoot hade jag sett dessa skor men inte funderat mera på om dem. Fram till nu kände jag, i och med att jag ska vandra i Alperna om en vecka, att det kunde bli en bra investering. Om jag nu ändå tycker så mycket om barfotalöpningen så kunde jag också fortsätta investera inom samma tema. Skorna är inte enbart till för Alperna. I och med att jag tycker om att vandra och gå långa promenader så fyller dessa skor även en större funktion. Tidigare idag gick jag med dem i skogen (måste ju börja någonstans) och ja, det var samma känsla som med mina Soft Toes – hur har jag kunnat gå i något annat förut?? Skorna satt som gjutet, de följde verkligen mina fötter och jag upplevde en helt underbar fri känsla för mina tår.

Jag tror mycket på att jag äntligen har hittat rätt med barfotalöpningen. Visst, jag har en lång väg att vandra men att byta över från traditionella löparskor till barfotaskor har varit den största förändringen hittills. Samtidigt uppskattar jag utmaningar som gör mig till en bättre löpare (med allt vad det innehåller) och stärker mitt självförtroende om att jag springer rätt väg för mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...