Leta i den här bloggen

torsdag 3 augusti 2017

#13: Uppbyggnadsfas


Om en dryg vecka går mitt gymkort hos Arena Älvhögsborg ut. Det har varit en härlig tid i gymmet och särskilt på gruppträningar. Ibland längtar jag verkligen tillbaka just till gruppassen. Varför jag valt att avsluta mitt medlemskap handlar om att jag har ändrat fokus till den funktionella träningen som behövs för att bli en bättre löpare inom barfotalöpningen. Gymmet är ett perfekt ställe för de som vill träna upp sin kropp. Visst, det må vara ett ytligt ställe med muskelknuttar och wannabees, men var annars ska dessa människor tillbringa sin lediga tid (hihi)?! Alla maskiner och fria vikter finns där för människorna som vill bygga upp sina kroppar, hålla sig i form, eller arbeta med rehabträning. Under början på sommaren valde jag att avsluta kortet för att jag fick tillbaka motivation för löpningen igen. Den träningsformen hade jag haft ett uppehåll med under en period. När jag sedan började med barfotalöpning fick jag ett träningsschema av min coach Martin som innehöll funktionell träning och övningar där jag inte behövde använda några maskiner på gymmet. Saken var klar. Jag avslutade medlemskapet för att helhjärtat kunna satsa på barfotalöpningen.

Jag har tidigare tränat mycket funktionell träning. Däribland kan jag nämna TRX-banden som jag frenetiskt tränade med förra sommaren (2016). När det blev kallare framåt hösten lade jag in banden i väntan på varmare tider. Inom funktionell träning ingår även för mig att träna upp de delar av kroppens muskler där jag känner mig otränad. Mycket handlar om höftpartiet, men också balansen. Det bästa med funktionell träning är att du inte behöver finna dig inne på ett gym eller liknande anläggning. Du kan vara ute eller i hemmet. Det kostar inget (förutom om du vill lägga till någon utrustning, mer än så är det inte) så det är en perfekt träningsmöjlighet som inte tar plats och där du tränar upp din kropp utifrån din individuella förmåga. Tanken är för mig att köpa in en slackline, ett rep du fäster mellan två träd för att öva upp just balans. Någon som har erfarenhet av denna träningsform? 

Balans har dock aldrig varit min starka sida. Jag har sprungit, tränat löpträning och löpstyrka. Balansen har följt med som ett tillägg – i fall jag skulle vilja så finns det övningar för den. Vid mitt senaste besök hos Free Foot fick jag ett nytt rörelseschema som jag ska utföras samtidigt som det tidigare schemat. Jag kallar det tidigare schemat för Träning 1 och det nya för Träning 2. Så första dagen Träning 1, andra dagen Träning 2 osv. Utöver dessa finns en form jag kallar för påbyggnadsövningar, eller Träning 2.5 med extraövningar jag kan utföra närhelst jag har tid. De nya övningarna fokuserar på ett mobilitetsmönster (rörlighetsmönster) där målet är att träna upp höftpartiets muskler respektive balansen i min kropp. När vi springer använder vi höftpartiet i vårt rörelsemönster för att ta oss framåt tillsammans med våra armar och ben. Det är ett parti jag sällan tränar men som jag nu kommer börja med. Tidigare idag gjorde jag mitt första träningspass med Träning 2 och Träning 2.5. Jag skulle ha börjat tidigare i veckan men på grund av jobb hinns det inte alltid med.

Jisses, vad det kändes. Muskler jag inte trodde jag hade började ta i och det var en pers att få klart hela programmet. Träning 2.5 kändes som en lekstuga i jämförelse. Det kommer bli intressant att se vart detta leder. I nuläget är jag i uppbyggnadsfasen. Frågan är i vilken fas jag befinner mig i om en månad?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...