Leta i den här bloggen

söndag 25 juni 2017

#6: Medveten vila

Vila är underskattat. Idag hade jag planerat ett löparpass men med tanke på att midsommarfirandet har varit (i fredags) så kan jag lugnt och säkert njuta av lite vila innan jobbet drar igång igen imorgon. Just vila är ju också något som behövs för att vi som människor ska kunna bli starkare och snabbare för träningen. Om vi inte vilar, så får kroppen inte chans att hinna återhämta sig och fortsätter vi då träna i ett konstant flöde utan paus, bryter vi ner kroppen alldeles för mycket. Så vila är livsviktigt för ett fungerande system för din och alla andras träning,
En annan av anledningarna till att jag valt vila just idag är för att jag råkat ut för ett litet skav på högre fotens yttre sida. Det kan verka obetydligt men just så här i upplärningsfasen för barfotalöpning så är jag noga med att se över alla tecken till skador av olika grad. Det handlar inte om att jag inte tror att jag kan få skador. Snarare är det av vikt att se på vad jag kan göra annorlunda. I nuläget har jag en compeed på som skyddar skavet.
När jag senast var ute och sprang, det var i fredags (innan firandet) med brorsan, så hade vi ett mycket bra tempo och det var fint väder ute. När jag sprang tänkte jag inte på det lilla skavet jag då hade, utan löpningen gick ändå som planerat. Kanske bör jag snöra om skorna annorlunda eller börja lite lugnare inför varje pass. Hur jag än väljer att göra så får inte skador stoppa min utveckling. De får gärna få mig till att stanna upp och fundera kring min situation, men att det kommer till sin spets att jag tvingas avbryta min träning och mitt mål mot en friare löpning – det får inte ske i mina ögon. 
Just nu vilar jag genom att kolla på tv, ta hand om hemmet och baka bröd. Det är vila för mig. Det tror jag är det bästa än så länge för mig. Jag känner att många människor har olika definitioner på ”att vila”-konceptet, och det är helt upp till dem. Jag väljer det säkra före det osäkra, hoppas och tror att jag ska ut på ett löparpass imorgon. Det ser jag fram emot.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...