Leta i den här bloggen

tisdag 27 juni 2017

#7: Alternativträning

Efter lite mer än två veckor av barfotalöpning förstår jag ännu mer av den träning som krävs för att mina fötter ska kunna springa såhär. Igår var jag ute på 7 km och båda vaderna värkte efteråt. Missförstå mig rätt, det var en skön känsla. Detta innebar för mig att jag gjorde något rätt. När jag pressar mig själv mot nya mål så får det värka och kännas. Det ska kännas. Om det inte gör det så är det för lätt. Utan motstånd blir det inget resultat. Så efter igår har mina ben fått vila från löpningen och idag var jag ute på en promenad för att alternativträna mina fötter. Ibland tror jag att just det här alternativet – att få göra något annat – är en positiv del i vägen mot ett bestämt mål. Om jag enbart hade sprungit varje dag så hade jag inte utvecklat mig. Men med andra träningsformer, såsom promenad, gruppträning, vandring etc som alternativträning så skulle jag kunna komma ännu längre än vad jag förväntat mig. Vad jag försöker förklara är att en promenad (exempelvis) då och då inte är helt fel. Snarare tvärtom.
Fötterna behöver även vänja sig vid att gå, inte enbart löpa. Vid promenader kan vi använda hela fotens kapacitet och således aktivera majoriteten av dess muskler. Foten har muskler, men hur ofta tränar vi dem? Det är ju inte de musklerna vi ser på andra när vi går promenader. Men utan dem hade vi inte kunnat gå så bra som vi kan göra, skulle jag vilja påstå.
En annan faktor som bygger upp en stark löpare är hållningen. Om vi sjunker ihop när vi springer finns också risken att vi skadar oss på något sätt, ungefär som att lyfta viktstänger med fel hållning. Kroppen kan ses som en maskin, men för att maskinen ska fungera rätt så behövs rätt teknik, det vill säga hållning, för att den ska utvecklas. Vid promenader kan vi öva upp hållningen genom att vi då får mer tid till att tänka på den. Vid löpningen kanske vi fokuserar på att komma framåt, och har vi då inte någon större tanke på just hållningen, så blir den lidande. 
Nästa gång jag ger mig ut för att springa tar jag med mig det jag lärt mig vid promenaden idag – fotens muskler och kroppens hållning. Fokuserar jag på dessa två kan min löpning förbättras och jag kommer att komma fram mot mitt mål – en aningen stoltare och säkrare än tidigare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...