Leta i den här bloggen

tisdag 20 mars 2018

#29: Spring och var glad


För mig är löpning glädje. Jag ger mig ut, antingen med skor eller barfota, och springer för att jag tycker om det. Inte för att någon har sagt det till mig utan för min egen fria viljas skull.
Härom veckan genomförde jag den tredje delen av löputbildningen via Freefoot. Passet var uppdelat snarlikt som förra delen, med vissa övningar som skillnad. För mig passade det som handen i handsken då jag har deltagit på alla tillfällen och kunde följa med och förstå övningarna ytterligare. Ibland uppskattar jag att repetera och gå tillbaka till tidigare övningar istället för att ständigt lära sig något nytt. Då blir det svårt att reflektera hur utvecklingen har fungerat om jag inte vet vilka övningar jag ska fokusera på. Vid det tredje tillfället lekte vi ännu mer med olika övningar för barn. Vi fokuserade mycket på att andningen skulle vara kontrollerat och medveten under alla övningar och löpningen. Medveten närvaro är en viktig pusselbit för att jag som löpare (exempelvis) inte drar ihop mig själv när jag springer och glömmer av att lyssna på min kropp. Jag behöver vara medveten om hur jag mår, hur min hållning påverkar min löpstil och vad som finns runtomkring mig för att inte springa in i något eller tappa fotfästet. 
Vi sprang med metronom detta tillfälle också och tack vare att jag hade prövat att springa med både 150 och 180 beats per minute (bpm) kände jag mig starkare än tidigare. Att kunna springa avslappnat och samtidigt korrekt utan att det gör ont eller känns konstigt är något jag eftersträvar i min träning. Visst, jag tenderar likt många andra att glömma viktiga punkter ibland men de viktigaste träningsdelarna finns ändå med mig i bakhuvudet när jag tränar. 
Om lite mindre än en vecka väntar en individuell löpanalys på Freefoot. Vi som deltog fick, förutom tre mycket bra löp- och rörelselektioner, även en individuell löpanalys i paketet, för att vi ska kunna jämföra med hur vi sprang innan respektive efter utbildningen. Där kommer jag kunna ställa lite mer personliga frågor som är riktade till min löpning och som kan hjälpa mig framåt i min träning. Det ska bli riktigt intressant att se vad jag har lärt mig och om min löpning har förändrats något. 
Även om jag personligen kan tycka att jag vet en hel del om just löpning, så finns det alltid mer att lära sig. Jag är tacksam för dessa tillfällen då de har öppnat upp en ny värld för mig med bpm, rörlighet och en behaglig löpning som inte ska göra ont.  Att springa är inget måste, det är heller inget krav. Att springa är ditt val och det är endast för dig som du springer. Vill du veta mer om löputbildningen som jag har genomfört så hör av dig till Magnus eller kika in på Freefoot. För mig är löpning glädje. Vad betyder den för dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...