Leta i den här bloggen

lördag 17 mars 2018

VECKA 6 – MORGONRÖRLIGHET & 10 MINUTERS LÖPNINGSTIPS


VECKA 6 – MORGONRÖRLIGHET & 10 MINUTERS LÖPNINGSTIPS

Morgonstel…

Jag kan nog bli lite ivrig ibland och känna, ”Nu är vi på gång, nu har jag strechat fotvalvet en gång och är rörlig igen!”. Det stämmer för stunden, men jag har känt på morgonen när jag tänder en brasa i kaminen och sitter på huk att, njae inte riktig i balans än… Stelheten har börjat släppa och rörligheten i vänster vrist samt fotval börjar komma. Dock, det krävs allt lite rörlighetsövningar på morgonen hjälper nog mycket för att få upp rörligheten och behålla den.


Stela fotvalv vid morgonbrasan, en bit kvar




”Ändrade vanor tar 30 dagar” eller …?

Det sägs att det tar 30 dagar att ändra en vana. Dvs om man vill ändra på något, som att gå tidigare till bussen, äta mer grönsaker eller något annat så måste man hålla ut 30 dagar för att det skall bli en vana. Det ligger nog något i det. Jag brukar hålla ut 14 dagar och sedan återgå till gamla mönster. Konstigt nog har jag aldrig haft den känslan vad det gäller ”barfota”skor (det är roligare att kalla dem det än ”Anatomiskt korrekta skor”). När jag fick veta hur foten är uppbyggd och tänkt att fungera fick jag nog en sådan aha-upplevelse och förståelse att det går liksom inte att bortse från den. Lagt kort ligger! Annat är det med rörlighetsträning och rörelse i övrigt…

Tydligen tar det olika lång tid att ändra vana vad det beror på, t ex från 18 dagar upp till 66 dagar. 66 dagar gäller så klart träning… Jag tror inte det handlar om 65 eller 67 dagar för fallera eller succé utan mer, räkna med att hålla ut i + 2 månader innan saker sker mer av sig själv. Man får nog vara nitisk och hålla i helt enkelt. Jag fick ett mycket intressant tips för att klara utmaningen, jag tror den metoden passar mig. Vi kan kalla den ”10 minuters metoden”.


Ger verkligen 10 min något? Löpning redan…?

Vad är nu detta, springa 10 minuter!? Ja, för mig är det HELT perfekt! Ni vet, jag har ju faktiskt inte TID att träna! Jag menar, små barn att ta hand om, hämta – lämna – aktiviteter – jobb – hushållsarbete – ta hand om bilen osv… Jag har hur många exits (saker att skylla på för att slippa något) som helst! Och det är sant, förutom allt nämnt ovan bygger jag ut huset med 2 badrum också så när skulle jag hinna träna!? Nästan på gränsen till oförskämt att påstå att jag skulle hinna med det. Men det är klart, 10 minuter…?

 För mig är detta en perfekt strategi, 10 minuter finns faktiskt varje dag. Efter barnen somnat, direkt på morgonen, istället för fikarast på fm eller em eller på lunchen eller runt busskuren i väntan på bussen osv. 10 minuter finns faktiskt. Hade det varit mer hade jag nog backat, men 10 minuter för att ta hand om mig själv och min kropp, som faktiskt inte går att byta ut utan måste hålla så länge jag hänger med, det kan jag kräva av livet att ge mig.

En annan variant är Runstreak. Som jag hört handlar det om att springa 1,6 km (en mile) eller 20 minuter varje dag alltid. Det finns de som gjort detta + 1 000 dagar i sträck. Jag är skeptiskt till att springa när man är sjuk med feber, influensa eller annat men i övrigt, ingen en dum idé…! Dock börjar jag med 10 minuter som kompisen föreslog, bättre sikta på något hållbart än att spänna bågen för mycket och missa. Kom ihåg, vi måste hålla ut minst 66 dagar…!


Arbetet framåt

Så nu blir det 10 min rörlighetsövningar vid datorn när jag läser dagen mail och planerar dagen. Sedan blir det 10 minuter löpning någon gång under dagen. Jag har börjat mitt ”10 minuters Running streak” och… visst känns det! Lite lagom träningsvärk både här och där, och ja, löpningen känns i vaderna som nu får dämpa stöten. Jag sätter på en låt i 5 minuter och springer iväg någonstans lite vilken riktning som helst. När den är slut vänder jag bara hemåt igen, mycket enkelt och lätt att få till.

Får se om jag klarar 7 dagars Runningstreak till en början för att på sikt nå 66 dagar och en ny vana… Lyckas ni…?

Och, det är så skönt att bli lite mer rörlig i kroppen. Nu har jag roligare med barnen och kan leka med dem. För någon månad sedan hade det inte gått att hoppa och skutta med dem som jag gör nu, jag var helt enkelt för stel. Övningarna (enkla sådana, inget avancerat) och att träna att sitta på huk och stå har gett resultat. ¨


LEVE DEN FRIA RÖRELSEN!


Lycka till och hörs nästa vecka igen!


//Danne Bergman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...