Leta i den här bloggen

tisdag 27 mars 2018

#31: Professionellt med stort P


Dags att knyta ihop säcken. Efter tre tillfällen fyllda med otroligt mycket kunskap och praktiska moment blev min individuella löpanalys summan av kardemumman på löputbildningen. Väl förberedd med löparskor och löparkläder, i mån om jag skulle springa ute, kom jag till Freefoot. Det skulle bli intressant att se om min löpning hade förändrats något eller kanske också hur stor skillnad från då till nu.

Magnus tog all sin koncentration på mina övningar vilket jag självklart var tacksam för. Jag tog av mig skorna och sockarna och började med att ställa mig på en planka för hukposition. Magnus prövade olika tänjningstekniker för att öppna upp mina leder. Det visade sig lite senare att hukpositionen inte var så skrämmande att sitta i längre efter uppvärmningen. Faktiskt oerhört skönt. Det kanske är det som är viktigt också, oavsett vad ni håller på med – att värma upp innan. Därefter blev det några blandade övningar för att tänja ut baksida vad och olika partier. Det var skönt att jag inte kom till detta tillfälle och behövde ställa en massa frågor utan kunde enkelt följa med och lyssna på de övningar som skulle utföras. Professionellt med stort P.

Efter att ha lekt runt på golvet och tänjt på leder så fick jag kliva upp på rullbandet. I en bestämd takt skulle jag gå. På ett slag skulle jag hoppa en gång. Nästa gång skulle jag hoppa på två slag och sedan tre slag. Hade jag gjort detta på gymmet så hade nog instruktörerna dödat mig… Det var svettigt men mycket intressant. När jag sedan klev av bandet fick jag hoppa i takt på golvet och upptäckte att hela min kropp kom fram betydligt och jag hoppade med ett vertikalt rep genom kroppen.

På rullbandet igen och utförde övningen några gånger till. Jag sprang även genom att sparka upp ett ben i baken i olika former. Därefter sprang jag i en bestämd hastighet. Notera att jag under hela tillfället är barfota (sååå underbar känsla) och att jag inte saknar känslan av skor. Obetalbart! Magnus filmade min löpning och efter att ha sprungit länge nog stoppade han bandet och visade mig resultatet.
Vilken skillnad från tillfälle 1! Som ni ser på bilden är bilden till vänster tillfälle 1 och till höger hur min löpning såg ut nu. Jag saknade ord och skrattade lite för mig själv. Var det här verkligen min löpstil? Den var helt… förändrad, utvecklad och framåt. Jag förstod snabbt när jag såg skillnaden att denna löpskola hade gjort skillnad. Här hade jag kommit in och hoppats få lära mig något nytt, ödmjuk för nya kunskaper men med kanske lite för mycket tro på mig själv. Att få se och dessutom känna sådan enorm glädje i varje löpsteg jag tog gjorde det till verklighet för mig att löpskolan gav otroligt mycket.

Jag är oerhört tacksam för den tid jag lagt på att åka till Göteborg och lära mig nytt. Även tacksam för alla kunskaper och övningar Magnus har gett mig för att jag ska bli en bättre och gladare löpare. Jag må låta totalt euforisk över resultatet men det är också för att jag är det. Målet framför mig nu leder först och främst till Göteborgsvarvet och den träning som krävs. Imorgon blir det ett löparpass och sedan får jag se åt vilket håll jag springer. Allt beror på hur och om, vägen svänger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...