Leta i den här bloggen

söndag 25 mars 2018

VECKA 7 - STOLSVÄRKE OCH SKATE


VECKA 7 – STOLSVÄRK OCH SKATE

Stolsvärk

Visst är det märkligt, hur vissa förändringar känns naturliga med än gång och direkt blir en del av ens vardag..!? Det är inte alltid så, snarare brukar det vara svårt att ändra en vana. Enligt forskning tar det i snitt 18-66 dagar att ändra en van, så det är lite märkligt att vissa saker går fortare än andra, men kanske det beror på att de är så självklara. Då och då i mitt liv har vissa förändringar varit sådana, stor omställning, rent av omvälvande skulle man kunna säga, men ändå så känns de så självklara från första stund. Må det vara att träffa bröder/sanna vänner som hela tiden funnits där men man bara inte sett dem än, eller att använda sin kropp som den är tänkt att användas, dvs fötter med anatomisk korrekta skor (så tråkigt uttryck, tror jag skall kalla dem ”Barfotaskor” även som om det är lika motsägelsefullt som ”Jätteliten”).

Jag tvekade aldrig när det gällde att byta skor, det var bara så uppenbart från början att det var rätt väg, i alla fall för mig. Nu har jag stått upp ett tag, kan sitta på huk utan större problem, stretchar lite då och då (jag är en dålig människa ibland så det blir inte riktigt varje dag efter ett schema, men riktningen är klar i alla fall). Förutom tidigare observationer med skön smärta i vänsterfoten och milda kniven mellan skuldrorna märker jag nu andra lustiga förändringar. Förr kunde jag bara sitta på huk en kort stund, likaså så bara stå en kort stund innan jag fick ont. Nu är det hela omvänt… jag klarar bara en kort stund sittandes på stol om jag jobbar, sedan får jag ont i ryggen! Min kropp protesterar helt enkelt mot gamnacke och böja ryggen i en båge runt bordet. Det gör ont med den onaturliga ställningen som jag tvingar in kroppen i, den som tidigare min kropp trodde var den naturliga positionen… Så skönt att det faktiskt går att få kroppen att bli självreglerande mot skador (så gott det går i alla fall), bara man guidar den på rätt väg.


Skate

VÅRSOL!!! Visst är den UNDERBAR! Även om man får hösnuva mm. Istället för byggmaterial i bilen var det äntligen dags att byta mot skateboard och kickbike för att åka till närmaste skateramp!


Som bagaget skall se ut i en bil. Ett bagage med brädor i är ett riktigt bagage!





Jag hade lovat lillkillen att åka till skateparken i helgen, och HerreGud! vad skönt att komma dit! Alla kom igång och flöt runt i parken och kände hur livet kom tillbaka. Det var kul att se många andra föräldrar som skatat tidigare som kom igång med sina barn och åkte, lugnt och fint men man såg att tekniken fanns där sedan tidigare. Förut har jag tyckt att det känts lite lurigt med skor på skaten, det har varit lite för mycket mellan foten och skateboarden för att det skulle kännas bekvämt. Med barfotaskor är det något helt annat, vilken koppling och närhet man får till brädan, underbart!
Hard Core Skate! Inte riktigt vert-ramp, men ändå...!
Nu är det bara att köra och lyfta fram de goa manövrar man gjorde i cementröret vid Frölunda Torg när skateboard kom till Göteborg! Det fanns faktiskt en skatepark nära Stjärnhusen i Frölunda Torg då med ett gigantiskt cementrör, men det är klart, det var nog 30 år sedan… ;o) Nu finns det flera parker som tur är. Ses kanske i Falkenberg snart på deras fina ramper & vid, vad som kan vara världens bästa pizzeria, eller i alla fall en av de mest intressanta, Lilla Napoli. Med skate & barfotaskor så klart!


PS. Tänk på att boka pizzan, annars blir ni nog utan. DS.


Lycka till och hörs nästa vecka igen!


//Danne Bergman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...