Leta i den här bloggen

lördag 10 mars 2018

VECKA 5 - LÖPARKO SAMT KROPPEN BÖRJAR ORDNA TILL SIG...?


VECKA 5 – LÖPARSKO SAMT KROPPEN BÖRJAR ORDNA TILL SIG…?

Hållningen tillbaka verkar det som!

Så… nu har man ”hållit ut” 5 veckor utan dämpade skor och gått barfota eller i anatomiskt korrekta skor. Jag har också passat på att stå mycket vid skrivbordet på jobbet och vid andra tillfällen samt stretchat lite i lederna. Väldigt praktiskt som sagt att stå, som när jag blev bjuden på cirkus där min plats var dubbelbokad och jag fick stå i 1 ½ timme. Bara att säga, TACK!, nu fick jag ännu mer träning och bättre hållning. Så hade jag inte känt tidigare utan mer risk för en sur min, men inte nu.

Jag måste säga att det börjar kännas som att en omställning faktiskt håller på att ske. Det är lite märkligt, men värken, eller snarare känslan av att stelheten och låsningen i vänsterfoten börjar försvinna. Börjar rörligheten i fotvalvet på den låsta vänsterfoten komma tillbaka (se bilden av fotavtrycket vecka 3)? Nu har en annan smärta kommit istället, en mild kniv in i ryggen mellan skulderbladen. Inte särskilt obehagligt utan mest riktigt trevligt. Kan det verkligen vara så att min kropp börjar få en bättre form än en WC-anka och istället får en normal riktigt hållning!? Jag har haft svårt att sitta på huk. För att kunna göra det så måste man ha rörlighet i fotlederna & vaderna, höften samt bröstryggen som jag förstår det. Fötter och rygg är rätt ok även om förbättringspotential finns men bröstryggen är låst efter allt stillasittande. Jag har börjat få en riktig gamnacke och har under LÅNG tid haft värk i ryggen mellan skulderbladen och i axlarna. Det har nästa försvunnit helt och tydligen ersatts av den milda kniven mellan skulderbladen. Jag tolkar det som ett tecken på att genom att stå, gå normalt och riktiga skor så börjar kroppen komma i ordning vilket tvingar även bröstryggen att hamna på rätt plats. = lite obehag medan ryggen kommer i ordning vilket är ett mycket billigt pris att betala för att slippa tidigare rygg- och axelvärk!


”Ont” i fötterna

Det gör ont i hälarna när man går i skor utan dämpning & uppbyggnad eller barfota!” Jag har reflekterat över att visst kan det göra ont ibland. Jag försöker då tänka på att fördela vikten på HELA foten istället för att dunka i hälarna när jag går. Jag har också reflekterat över att det kan vara svårt att gå riktigt fort, man tar långa kliv då och börjar slå i hälarna igen. Det är väl helt enkelt så att vill man komma fortare fram så får man väl lägga in nästa växel och löpa istället för att gå. För vem gasar mer och rusar motorn i bilen på 1:an istället för att lägga in 2:an när man vill köra fortare..!? Jag märkte också att jag började slå i, eller träffa marken, för tidigt med mina gamla skor med klack. Jag tror mina biomekaniska reflexer börjar vänja sig vid 0 mm dropp i skorna. När man då helt plötsligt lägger in 10 mm dropp (=klack) så slår fötterna i marken 10 mm innan min kropp förväntar sig en träff och jag börjar gå konstigt. En vän beskrev samma sak, hon snubblade till i trappor när hon helt plötsligt gick från 0 dropp till klack, kroppen hade vant om reflexerna helt enkelt till en riktig gångstil.

Visst är det skönt med dämpning under fötterna, men det är skönt att dra täcket över huvudet och stanna i sängen hela dagen också, men inte så levande…!


Färdigheter tillbaka att sitta och stå

Med rörligheten på gång kan jag sitta på huk utan problem och med muskler som väcks till liv också stå längre tid utan värk. Så jag börjar fundera på om det är dags att pröva att löpa kortare sträckor kontinuerligt… Jag har också märkt att det känns mer naturligt att sitta på huk och stå än att sitta på en stol. Jag får helt dålig hållning på en stol om jag t ex skriver. Det blir som att jag kröker ihop bröstryggen och börjar få ont igen som oftast ställer jag mig upp igen istället.


Vårskor

Äntligen har lönen kommit och med många matlådor sedan sist istället för utelunch är det dags för ett par löparskor. Vårskorna börja komma in i affärerna!! Det blev ett par Joe Nimble Nimbletoes. Samma storlek som tidigare men de känns som det sitter närmare foten än Tradetoes och Trailtoes. Tydligen beror det på att de har mjukare och mer åtsittande översidan än de andra modellerna. Det uppskattar jag vid löpning, de andra kan glappa lite. Visst är det snygga! Svart är praktiskt men våren förtjänar färg! Märkligt bara att sulan nästan är snyggare än översidan… Man får med två innersulor, en mjuk och en hårdare för löpning på grus mm under längre tid. Jag bytte som vanligt till Bärs läderinnersula, mindre svettiga fötter då och enkla att byta ut vid behov.


Fina vårskor!


Till nästa vecka blir det fortsatt att stretcha fötterna och träna fotvalvet med hård boll som jag rullar under fotvalvet (boll för tryckpunkter) samt att öppna upp ryggen på en skumrulle. Skall nog försöka inviga de nya skorna också med lite löpning. Det var lääääääääänge sedan….


Lycka till och hörs nästa vecka igen!

//Danne Bergman

PS. Fick frågan på stan om jag gillade mina Trailtoes. Jag hann tyvärr inte berätta så mycket om dem men berättade kort och hänvisade till bloggen. Tydligen hade han redan hittat den och läst lite och blivit inspirerad, kul! DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...