Leta i den här bloggen

lördag 17 juni 2017

#3: Dag ett med barfotalöpning

Vilken känsla! I jämförelse med vanliga gympadojjor så är det en stor skillnad. Inte enbart att jag verkligen känner marken jag springer på, eller att vaden får arbeta ännu mer än tidigare, utan även att det faktiskt känns som att jag flyger fram när jag springer. Jag visste innan jag köpte in sådana här skor att det skulle göra skillnad, men inte så här mycket! 

Igår besökte jag Freefoot på Vegagatan 54 i Göteborg för en enklare löpanalys. Det hela slutade med att jag kom därifrån med ett par barfotaskor från Joe Nimble (plus en touch av Vibram) och en mycket stoltare hållning. I och med att Strömstadmilen är inom några veckor så har jag och min coach (som jag kommer säga i fortsättningen, alltså den mannen som hjälpte mig med analysen) beslutat att jag successivt ska öka min träning med start på 2.5 km ända upp till 10 km. Efter loppet ska vi utfärda känslan i dessa skor och vad jag behöver göra för att springa Lidingöloppet (30 km) i september i dessa skor.

Ärligt talat så känns det som att jag har fått en ännu större frihet i dessa skor. Från att ha sprungit i bekväma skor, ja nästan för bekväma, till att springa med mer frihet, mer rörlighet för tår och fotleder gör att löpstegen nu känns mer naturligare än tidigare. Det ska bli intressant att se vad som kommer förändras i mina löpsteg, min löpekonomi och min kropp. Framöver kommer jag nu börja ett nytt kapitel här på funbeat där jag beskriver känslan av mina pass inför Strömstadmilen, Lidingöloppet och framtida träningar och utmaningar. Då får jag en förståelse för hur min utveckling pågår och jag får chansen att dela med mig av detta till er som läser detta.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...