Leta i den här bloggen

lördag 11 maj 2019

#54: Löpning förenar människor


Jag blir glad att själv ha en stor utmaning framför mig när jag ser andra glädjas åt sina resultat i sociala medier. Det är då jag blir varse om all den träning och energi jag lagt ner för att ta mig dit där jag befinner mig idag. Jag tänker på alla regniga, torra, stekheta och fuktiga dagar i löparspåret jag absolut inte önskade springa innan och som jag efteråt känner mig nöjd över att ha klarat av. Alla de meriter jag genomfört i mitt liv har tagit mig hit där jag står idag. Det är helt makalöst vilken resa som en har gjort.



Jag gläds åt andra när de lyckas. Det är intressant att yttre motivation är en sådan fantastisk inspirationskälla till sitt eget psyke. Vi vill alla lyckas och nå våra mål på våra egna särskilda vis. Det är då spännande att höra om olika framgångar och hur mycket arbete som ligger bakom varje deletapp. Det behöver absolut inte vara på elitnivå (även om det är motiverande i tv). Utan den här ansträngande motionären som försöker få livet att gå ihop med familj, vänner och träning. Att identifiera mig med andra motionärer känns riktigt bra – så länge som jag själv har ett mål framför mig hihi.



Att få möta likasinnade på tävlingar innan/under/efter är en underbar känsla där det enda vi har gemensamt är deltagandet i samma tävling – och det är stort. Det är så jag skapar nya bekantskaper: Gemensamma aktiviteter flera kan delta i och därmed bli inspirerade av träning, prylar av högsta nördrank och härliga historier om ena meriten efter den andra. Löpning förenar människor.




Jag minns självklart när jag för cirka två år sedan började med vad jag då kallade för barfotaskor (numera vill jag använda fotriktiga skor). Att kliva in i Freefoot-butiken i Göteborg gjorde en sådan stor skillnad för mig och mina tankegångar angående min löpning. Från och med den dagen har jag sett fram emot att efter två år känna mig klar med ”uppvärmningen” med fötternas styrka. Med alla kurser via Freefoot som jag gått känner jag verkligen att jag lyckats med just detta. Genom att jag imiterat andra, läst om andra löpare och sett videor om fenomenet ”barfotalöpning” har jag förstått att kroppen klarar så mycket mer – det finns alltid (längst inne) 25 % mer att ge. En fantastisk resa och en värdefull sådan.




Två år senare är jag redo för mitt sjätte Göteborgsvarv (18/5) och därav mitt andra i mina underbara skor. Jag ser fram emot alla nya bekantskaper jag lär känna, och de gamla [bekantskaper] jag träffar på denna stora mötesplats. Jag längtar redan!




Ses där,
Rickard

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...