Leta i den här bloggen

söndag 9 februari 2020

#60RD: Special Olympics Invitational Games 2020

I december förra året svarade jag på en artikel i den lokala fotvårdstidningen om att delta som volontär och Clinical Director för Special Olympics i Östersund 2020 och 2021 i Åre. För er som följer nyheterna så vet ni säkert att Åre 2021 ställdes in på grund av finansiella svårigheter. Detta medförde bland annat att Östersund fick bära ansvaret som enda stad i Sverige som någonsin tilldelats ett internationellt Special Olympics-evenemang. 


Special Olympics (SO) ingår under paraplyorganisationen Parasport Sverige men skiljer sig från parasporten där fysiska funktionsnedsättningar ligger i fokus. SO inriktar sig till individer med intellektuella funktionsnedsättningar. På engelska heter detta Intellectual Disabilities (ID) vilket jag kommer använda här i inlägget. Under mina dagar som Clinical Director deltog hela 18 nationer däribland en majoritet från Sverige.


Som Clinical Director skulle jag nu ansvara för att saker och ting gick rätt till i min grupp. För första gången i Sverige skulle det nu finnas sju discipliner/grupper som alla erbjöd gratis undersökningar. Detta pågick under eventet och var en möjlighet för atleterna med ID att delta på undersökningar som de annars inte får tillgång till. De olika grupperna var och bestod utav: 

  • Health Promotion (dietister mm)
  • Fun Fitness (ex fysioterapeuter och idrottsvetare) 
  • Special Smiles (tandläkare)
  • Fit Feet (Fotterapeuter och ortopedtekniker)
  • Healthy Hearing (audionomer)
  • Strong Minds (psykologer)
  • Opening Eyes (optiker)

Cirka 50 volontärer och 14 Clinical Director hjälptes åt för att uppnå goda resultat för atleterna. Som Fotterapeut och Clinical Director inom Fit Feet var min uppgift att övervaka så att saker gick rätt till. Samtidigt som jag skulle hjälpa till på stationen där vi kollade atleternas fotstatus, längd och bredd på foten (om fotens storlek skiljde sig från skons mått) samt om atleten hade några deformiteter (vårtor, förhårdnad, liktorn etc.). Till min hjälp hade jag en grupp kompetenta och engagerade volontärer samt Tove Isaksson, Clinical Director och Carine Haemels, Region Clinical Director. 

I Östersund befann jag mig 31/1 - 4/2 och vi utförde undersökningar på cirka 150 atleter. Totalt genomförde 70 % av alla atleter screenings/undersökningar under 2,5 dagar vilket gjorde att vi klarade vårt mål.


Från detta äventyr tar jag med mig glädje och nya bekantskaper som jag hoppas se igen i framtiden. Att på något sätt medverka inom parasport/special Olympics, antingen som idrottsvetare och/eller fotterapeut, har varit en dröm länge som nu blivit sann. Jag hoppas kunna fortsätta med mitt engagemang i framtiden. 


/Rickard Dahlgren


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...