Leta i den här bloggen

tisdag 23 oktober 2018

#4 MB Vad kan Alice i Underlandet ha med min Fotresa att göra?


Vad kan Alice i Underlandet och Cheshirekatten ha med min Fotresa att göra?  

Allt som påminner min kropp och mitt sinne om att springa gör mig glad för jag ser framför mig hur jag njuter av snabbheten och flytet. Så hjärnan triggar mig att känna att studsa snabbt är mycket viktigare än att massera eller stärka tåmusklerna! Å andra sidan är jag lite lat av mig och då sitter jag hellre än skuttar runt. Jag tänker inte berätta vilket jag gör mest men om jag vill det ena men gör det andra så vet jag att det blir en konflikt i mig och sånt tar på energin. Då vet jag att jag snart hamnar i läget att jag måste istället för att göra det jag vill. Vad vill du? Vart vill du? Det är här katten kommer in. Strax.




Tåspridare = Glädjespridare

 "Du är inte klok", tyckte kära maken, när jag kom ut ur FreeFootbutiken med mina ”tåspridare". Fattar du att en sån där silikonbit säkert inte kostar mer än tre kronor - och så betalar du flera hundra för dem! Vad ska du ha dem till?

Ja, vad ska jag ha dem till?


– “Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?”
– “Det beror på vart du vill komma” svarade katten.
– “Det spelar inte så stor roll…”, sa Alice.

 “Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar”, sa katten.
(Ur Alice i Underlandet – vid mötet med Cheshirekatten.)


Correct Toes hjälper mig att hitta rätt


Det vore inte viktigt alls med de där silikonbitarna - om jag inte hade ett mål med dem. Om jag inte visste vart jag vill komma! För när jag vet vad jag vill brukar vägen uppenbara sig. 

Tänk dig själv att du funderar över det här med styrka och balans. Som när stormen Gudrun for fram över Sverige och alla träd med svaga rötter for huller om buller och orsakade strömavbrott och oreda i landet i veckor framöver! Om du skulle jämföra dig med ett träd, vill du då vara ett träd som står stadigt eller ett träd som faller när det börjar storma? (Fysiskt och/eller mentalt.) Ja, jag gissar att du skulle vilja stå stadigt i livet. I så fall behöver du se till att dina ”rötter” vet sina uppgifter och har utrymme nog att göra vad de ska!

Vart är du på väg, har du tänkt på det? Vem vill du vara och hur vill du vara? Är hela du överens om att gå åt samma håll? Annars skulle man kunna kalla det för konflikt - och det gillar inte kroppen. Eller knoppen. Och då blir den lite svag, både här och där. Jag har märkt det förr - och jag märker det nu. En sak i taget - ett steg i taget - så kommer man fram!

Badkarsfilosofen


I morse när jag låg och njöt i badkaret lät jag tankarna rumla runt helt fritt. Fick för mig att lägga upp fötterna på väggkaklet en stund och studera mina fötter. Tänk om jag skulle fråga mina stortår en i taget: ”Vart är du på väg, egentligen?”

”Åt vänster, svarade vänster stortå utan tvekan.” Visst, den styr ju åt vänster, det kan ju varenda människa med ögon se. Och så frågar jag höger stortå: ”Vart är du på väg då? ””Åt höger naturligtvis”, svarar den då. "Vaddå, naturligtvis? "undrar jag. ”Vad är det för ”naturligtvis” med det?” ”Jamen, du har ju i alla år format mig att sträva åt höger - och ingen vettig varelse vrider sig åt höger om man ska någon annanstans! 

Så medan jag tänker att jag är på väg rakt fram så vrider jag stortårna - som om de skulle gå åt ett annat håll. Noga räknat åt två andra håll! Det kan man kalla inre konflikt! Inte konstigt att jag nu har problem i knän och höfter! Förutom själva foten. Kanske det är det som kallas att ge ”dubbla budskap”? Eller att inte kunna bestämma sig? 

”Jag känner mig vinglig och ostadig – trots mina väl tilltagna fötter.” sa jag till min ”Fotcoach” Åsa Rylander. ”Som om jag har dålig balans, hela jag!” ”Så bra att du har märkt det!” tyckte Åsa. Många som kommer till henne för att få hjälp har inte blivit riktigt medvetna om grunden till obalansen innan hon visar sina ”tricks”.Hon vet hur man blir stark nerifrån och upp och bland det första jag får lära mig är att tårna behöver spridas som en solfjäder för att orka stödja hela kroppen. Stortån ska visa vägen. Så vart vill jag? Är hela jag överens om vart jag ska gå? 


Här har du ett av Åsas många knep: För att försiktigt hjälpa stortån att bli det stöd som den är menad att vara:

Skaffa Correct Toes och använd dem enligt beskrivning. Om du sedan märker att dina stortår fortfarande inte får tillräckligt med stöd för att peka rakt framåt så gör du så här:

1.      Ta fram en diskduk eller liknande - eller som jag gjorde - en svamp med sträv sida.
2.      Klipp till små lagom rektanglar av materialet.
3.      Ta fram något smalt men ej vasst och peta in materialet i hålet vid stortåhållaren!
4.      Testa och titta! Pekar stortårna framåt – dit du ska gå? Det är med stor glädje jag kan berätta för dig att med dessa – noggrant utformade – ”silikonklumpar” så hjälper man fötterna på ett mycket smidigt sätt att hitta sina muskler och rätta funktioner!
Träna lagom – börja nätt och öka tiden lite i taget.  

Med stabila rötter/fötter som får sprida ut sig efter sin naturliga storlek och få starka muskler - och en hjärna som är van att tänka på tårna - blir livet så mycket stabilare! Både fysiskt och mentalt, faktiskt. Du kanske inte tror mig men jag vågar chansa på att det kommer så småningom!
Bland annat på grund av massagen som Åsa visade mig. Den gör man genom att böja stortån och massera mellan den och nästa tå – detta påverkar även andra delar av kroppen som ger rening åt levern, styrka och kraft. Vem vill inte ha det?
Och den där övningen som går ut på att dra sig fram med tårna längs golvet – den gillar jag väldigt mycket för då känner jag direkt hur mina fotmuskler stärks.


Du vill säkert veta mer om hur fötterna påverkar hela dig så lyssna på podden HÄR i länken!  Det är ”Fotarbetaren” Magnus Björkholm - tillika grundare och ägare till FreeFoot - som intervjuas och låter oss förstå det stora med det enkla!

Medan du lyssnar kan du ju fundera lite på den kloka kattens råd, vad Magnus har för mål - och vilken väg du själv vill gå!
På återseende! 

Glada hälsningar, Madeleine 


--------------------------------------------------------------------------------------------------------


FootFreecoachen Åsa Rylander hittar du på www.exactmoves.se och 
FreeFootbutiken på www.freefoot.se)


Tådelarna - Correct Toes - hittar du här https://www.freefoot.se/correct-toes-ll

Mig hittar du på  på Facebookgruppen Andningspuff - för en liten daglig puff i rätt riktning.    Och på min egen sida www.tavarlig.se - vill du mejla mig gör du det på madeleine@tavarlig.se


























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...