Leta i den här bloggen

onsdag 31 oktober 2018

#5 MB Tänk utanför tåboxen sa Åsa.

Blev du varm om fötterna nu? 

Du skulle ha varit med i måndags! Då hade vi samlat tjugo förväntansfulla fötter till en riktigt rolig workshop om fötters naturliga funktion och möjligheter! Åsa - som är rörelsecoach/min Fotcoach ledde kvällen. Och innan vi visste ordet av hade värmen spridit sig i hjärtan såväl som i fötter! 

Precis före starten gick Åsa och jag en rask promenad i kyla och friska Östersjövindar. Vi hade kort med tid men undvek de för långbenta så vanliga älgkliven - och rörde helt enkelt benen snabbare istället.  Med fokus på tårna blev det en het upplevelse  - och jag kunde utan tvekan svara ja på Åsas fråga: Blev du varm om fötterna nu?

Att jag hade tåspridare i  träningsskon (Correct toes - se LÄNK till mitt förra blogginlägg), var definitivt till hjälp denna iskalla dag! Med dem kom en värmande massage jag inte räknat med och det var själva placeringen av tårna - solfjäderformen - som gav tårna möjlighet att arbeta.

Alla tjugo fötterna kom inte lika varma och goa som mina till workshopen, det märktes. Tur att vi hade varma mattor  - och filtar för dem som så önskade att svepa in fötterna i.

Dags att tänka utanför tåboxen!

Dags att tänka utanför tåboxen, uppmanade Åsa oss! Hon vet vad hon talar om. Efter en dyster erfarenhet av utslitna och utbytta korsband fick handbollsflickan lägga ner sin träning och sitt gamla liv. Men med tiden kom nya möjligheter och hon fick lära sig gå och springa på nytt sätt - eller rättare sagt hennes gamla sätt! Som när hon var barn och sprang omkring hemma på gräsmattan i Björketorp!
   Att tänka utanför tåboxen blir inte så svårt när man väl tittar ordentligt på en naturlig fot och dess utspridda tår - solfjäderformen. Tänk om vi alla fick hjälp och möjligheter att väcka upp fötterna och komma ihåg hur det var att springa omkring barfota i barndomens gröna gräs!



Åsa gick till verket. Förklarade stortåns rätta position och påverkan för resten av kroppens hållning och välmående! Ingen tå är för liten för att ha en uppgift - men tänker vi på det när vi väljer skor? Vad är det egentligen som får oss att välja? Stämmer reklamen? Åsa lämnade oss inte ensamma med kunskaperna som strilande som höstregn utan ägnade sen resten av kvällen åt att träna oss i hur vi mjukar upp och stärker våra vänner fötterna  - och låser upp dem där det behövs!
Själv har jag aldrig tänkt i de banorna att fötterna behöver upplåsning men träningen med kilarna förklarade tydligt att det gick. Och vi hade ett fint urval av experter på kroppar i vår lilla samling. Fysioterapeut, zonterapeut, fotvårdare och läkare bland andra! Och jag som Andningsinstruktör kunde överraska både mig själv och de andra när jag med hjälp av andningen fick kraft att komma både ner i knäböj mot marken - och upp igen  - med hjälp av en långsam uuuutandning!

Det är en sak som jag höll på att glömma: Alla satt hela kvällen - utom när vi tränades upprättstående förstås - på stolar. Utom Åsa. När hon satt, var det på huk! En sån där sak som är helt naturlig för små barn, eller hur? Jag har hela vuxna livet tänkt att det beror på att kroppsproportionerna förändras och att jag helt enkelt inte räcker ner! (Hahahaaaaa, låter det nog från somliga nu, men det är helt sant!) Men Åsa menar att det här är något att sträva efter. Träna en liten stund i taget, Använd en bräda, ett par kilar, stenar eller annat som faller sig lämpligt att lägga under hälarna! Är din hälsena för kort? Den kan faktiskt vänja sig. Och det lönar sig, förstår jag på Åsa.

Kvällen var fylld av så mycket lärdom, frågor, skratt och allvar att det är helt omöjligt för mig att minnas ordningen men fotavtrycken kom före fikan i alla fall - för alla utom för Åsa som arbetade med och förberedde våra fotstegsanalyser under tiden. Många tog sig ett varv redan då till att kika på skorna som Åsa lånat med sig ifrån FreeFoot i Malmö för att låta oss prova och sukta efter. :-)

"Det man fokuserar på växer"

Ett vist talesätt satte igång mig: Det man fokuserar på växer! Mer motiverad än någonsin är jag nu att ordna min tid till att träna upp gamla avsomnade funktioner i fötterna. Med ett steg i taget så kommer man fram - det är min övertygelse!

Åsa hjälpte oss alltså att upptäcka och analysera våra fotsteg och bli uppmärksammade på vad som händer när vi år ut och år in belastar samma felaktiga punkter. Istället för de fyra naturliga som fanns med oss i barndomen! Oerhört intressant  - och tar mer än en kväll för att smälta, känner jag! Du kan testa själv när du går våtfotad över ett golv. Pressar hela foten jämnt över underlaget eller ser du olikheter på vänster och höger, fram eller bak? Vet inte om du ser hur olika vi stöder vi som var med? Kan du tänka dig att det får konsekvenser för knän, höfter och hela kroppen?




Kalla höstruggiga fötter blev varma medan Åsa ledde oss igenom massage och träning av ställen - man knappt hade en aning om fanns. Det du ser på bilden är hur man flätar in sina fingrar mellan tårna och sen rör tårna och fotleden i alla riktningar. Prova får du se! En av många värmande övningar.

Det var inte bara fötter som blev varma - hjärtan också - och säkert blir det fler tillfällen för våra fötter att mötas och träna ihop igen! Och du som ännu inte testat - hör av dig till Åsa www.exactmove.se eller till mig på madeleine@tavarlig.se. Eller vilken FreeFootbutik som helst - de har många sorters utbildningar för oss med fotrelaterade problem och tår som inte längre spretar. Butiker finns i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Lyssna och lär känna! 

Här kan du lyssna på Åsa Rylander när hon talar om Naturlig rörelse i podden Hälsohormoner!


I förra veckans blogg la jag in ägaren och grundaren till FreeFoot Magnus Björkholms podd på FLAWD podcast. Har du inte hört den - gör det! Har du redan hört den: Gör som jag och hör den igen! 

Fläta nu in fingrarna mellan tårna och ge dig själv en riktigt värmeupplevelse så hörs vi om en vecka igen!

Glada hälsningar, Madeleine
Andningsinstruktör på Medveten Andning och ute på Fotresa - idag ifrån ett morgonruggigt Köpenhamn.

Du kan hitta mig på Andningpuff - den lilla Facebookgruppen - för en liten daglig puff i rätt riktning!

PS! Länkfärgen är tyvärr nästan osynlig (i alla fall i min dator) - svep med muspekaren över området som det verkar finnas en länk i så blir den synlig!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...