Leta i den här bloggen

onsdag 7 november 2018

#6 MB Ett ljus i mörkret - Är bakåt det nya framåt?

Ett ljus i mörkret - Är bakåt det nya framåt?

Allt gick inte så bra men kanske hittar jag ett ljus i mörkret?  


Hejsan i höstmörkret! Idag komprimerar jag Fotresans första månad av lärdom och träning - i hopp om att det ska bli både begripligt och tänkvärt. Och vad resultatet blev! Det här har hänt:  
  • Fyra fotpunkter och en rörlig fotled - istället för bara en stel fot. 
  • Tåresande äventyr: Tårna ska vara sådana alltså rörliga!
  • Studsa fram - istället för att springa/lufsa som en älg!
  • Sitta på huk - istället för på en stol!
  • Fläta in fingrarna bland tårna - istället för att rulla tummarna?
  • Fotgympa (zonterapi/akupressur). En fot är en fot men inte bara en fot! Rör den och berör hela kroppen!
  • Tår i solfjäderform! 
  • Att sitta i badkaret eller mellan stolar? 
  • Kraften i en utandning gör mig fortfarande överraskad.
  • Gåendet är måendet – därför är jag nu på Fotresa!

Framåt – eller bakåt? 



Anledningen till mitt möte med FreeFoot och fotträning: En sned högerfot som inte går att springa med, ett svullet högerknä (och ibland hela benet), värk från höger axel och ett utskjutande nyckelben och lite gnälliga höfter.

Fotresan: Ett steg fram - och två tillbaka!

Man kan inte säga att min Fotresa går som på räls - men det kan bero på att jag faktiskt vill ta mig fram till fots! Det går fram - och det går tillbaka. Men det rör sig!
  • Studsen: Efter studsandet några dagar fick högerfoten en svullen led nedanför mittentån - rakt igenom foten. Sen svullnade fotleden på höger fot.
  • Bollmassagen: Har ingen massageboll men tennisbollen var härligt - tills den sprack! Golfbollarna - satte dem i mina knaggliga zonterapitofflor och lät dem massera bägge fötterna medan jag satt - tills hela fötterna var ordentligt genomvarma. Och riktigt ömma.
  •  CorrectToes - tåspridarna - är jag van vid men plötsligt svullnade lederna och tårna såg ut som om jag försökt strypa dem!
  • Att sitta på huk är en viktig del av träningen. Men den gör mig rädd för högerknät är stelt och lite tjockt och lockar aldrig till sådan aktivitet! Har testat med hälarna emot bräda - (hos Åsa) - mot tröskel, trottoarkant och ibland direkt mot golvet men då stödjer jag mig i dörrposter, två stolar eller i badkarskanterna! Förra veckan på Åsas Fotworkshop kunde jag faktiskt gå ner på huk med stor ansträngning och utan att hålla i mig (fokus på alla arbetande muskler) med hjälp av andningen. Långsam utandning både upp och ner. Helt otroligt vilken kraft det finns att hämta i en ”enkel” andning! Säkert bidrog den positiva energin i rummet till att jag ens vågade testa.  "Det man fokuserar på växer" har fått en ny innebörd för mig. Mitt knä har vuxit nu. Mycket mer svullet! 
  • Går fokuserat och landar på mina fyra punkter. Funkade bra i början, återgick till vinglighet, mer stabilt ett tag och så lite mer vingligt återigen! Borde jag inte lärt mig åtminstone stå stabilt nu?
  • Stretchar/låser upp. Mina långa mellantår på höger fot verkar inte längre vilja vara med i övningarna! Nu känns de som tre tårna långa wienerkorvar.
  • Uppmärksamheten på fotens delar gör att jag kommer på mig med att spänna mig i käkarna, tinningarna och bak i tungan! Ajajjj! 
  • Mina nya fina skor – Joe Nimble CityToes - som jag blev så förälskad i för en månad sedan, men inte köpte, var helt lagom svängrum då - i storlek sju. När jag förra veckan blev mycket lyckligt ägare till dem var det lite på gränsen med (riktigt rymlig) plats för högerfoten. Tog bort sulan och  så kändes den jätteskön igen. (Men ska foten utveckla sig i den här farten då blir det kris!)
Om morgonjoggarna här i Köpenhamn är vakna nog så skulle de se mig långsamt och tankfullt trippa fram längs strandpromenaderna istället för joggande. Öm, svullen och lite vinglig är jag och jag undrar hur bra är det på en skala? 

Vad tänker du? Är jag på väg framåt eller bakåt? Gör träningen verkligen nytta eller ställer den till mer skada? Hur ska det gå med min Fotresa? Och med din! För du kanske också har något som du så innerligt gärna vill få ordning på i din kropp och vill veta vilka fällor du ska undvika! Och jag som så gärna vill vara ditt ljus i mörkret - jag måste ju komma med goda rapporter till dig!


Kan bakåt vara det nya framåt?


Om så mycket krånglar - vad har jag då att vara glad för?

  • Rörligheten: Att fläta in fingrarna med tårna lätt att göra. Jag står gärna och sträcker mig högt på tårna, rör fötterna i cirklar, vickar, vrider och vänder fötter och tår så mycket jag kan och nästan leker kasperteater med dem!
  • Hållningen: Påminnelsen om att jag blir mentalt starkare och inte "bara" fysiskt gör mig mer motiverad att ta mig i örat. (Kanske berättar jag mer om varför just detta motiverar mig så mycket en dag. Ledtråd: Långvarig hjärndimma.)
  • Medvetenheten: Undangömda som om jag skämdes för mina tår – och det gjorde jag – utan plats att utveckla sina styrkor. Nu får de sträcka ut sig - både till vardags och fest! Tack att jag nu har både träningsskor och snyggskor får alltid mina längsta tår all plats de behöver. Att stå stadigt hjälper mig att känna mig både stark och stilig! 
  • Lyftet: De tre bågarna i fötterna stärker jag genom att krama dem fram och tillbaka och så tänker jag på dem när jag går. Jag försöker dra in musklerna runt fotbågen på längden medan jag slappnar av i tårna så att de får sträcka ut sig och känna underlaget i steget. Mental utmaning!
  • Trycket: Att låta en felvinklad stortå trycka ifrån rakt neråt är en utmaning men jag känner styrka när det går åt rätt håll! 
Jag tränar inte så mycket just nu utan backar i intensitet. Håller mig mest till massage och uppmärksamma promenader. Stretchar lite då och då mot en gatsten eller något annat lämpligt. Åsa råder mig att låta kroppen återhämta sig nu och jag är nöjd med att kroppen svarar på min nya träning även om det ömmar här och där. Men gör inte all ny träning det? Fingrar som ska lära sig spela gitarr, fötter som ska lära sig steppa, röster som ska tränas och naturligtvis vikter som ska lyftas… allt handlar om att aktivera nygamla platser i kroppen. Det är nytt och måste få ta tid. Bakåt är det nya framåt! Varför jäkta med något så viktigt som en stabil grund i livet!? Det gamla bakåt och framåt är inte längre viktigt - huvudsaken är att det rör på sig så att jag vet att min kropp svarar på det jag gör! Jag väljer att "backa" för att få en stabil grund för visst är bakåt det nya framåt! 



Ett fint tips jag fick av Åsa var att jag ska plocka fram fotbadet med stärkande ingredienser! Recept får du nästa gång! 

Tills vi möts igen, Madeleine 

PS! Skor och Fotträning hittar du på www.FreeFoot.se. I Malmö, Göteborg och Stockholm.

Min Fotcoach/Rörelsecoachen Åsa Rylander hittar du på www.exactmove.se

Mig hittar du i Facebookgruppen Andningspuff - för en liten puff i rätt riktning - eller på www.tavarlig.se

Phantom of the Opera hittar du på Det Ny Teater i Köpehamn - bland annat! :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...