Leta i den här bloggen

lördag 24 november 2018

#8 MB Vad har jag lärt mig från FreeFoot som är bra att veta när man flyger?

På flygande fot - med FreeFoot-kunskaper!

 Att vara ute och långresa och behålla goda vanor brukar vara lite problematiskt, Men min nya vana att kraftigt vicka på tårna direkt när jag vaknar är enkel att ta med sig - även upp på flygande äventyr, Under den här speciella flygresan - tre stycken på totalt 24 timmar  -  somnade och vaknade jag många gånger, Och varje gång började jag mitt uppvaknande med att vicka jag kraftigt på tårna och vred på fötterna. Det visade sig vara riktigt bra! 


Hur har jag fått hjälp av FreeFoot att uthärda långa flygresor?

Vad brukar hända med dina fötter och ben när du är ute och långflyger?  Att resa kan vara besvärligt på många sätt men det här var en äkta skön upplevelse från början till slut! Maken och jag reste ifrån Köpenhamn till London till San Francisco och slutdestinationen Salt Lake City och det tog lite drygt ett dygn. En resa som jag räknat med skulle bli lite jobbig. Benen vill ha första klass men bankkontot säger annat. Vad kan jag ha fått för glädje från FreeFoot på flygresan, tro? Häng med så får du veta något du kan ha stor glädje av!

1)     Jag är inte särskilt arbetseffektiv på flyg utan jag tar det mest som ett riktigt långt avstressande pass. Jag varvar ner så väldigt bra och får goda tankar som jag ibland fäster på papper eller i telefonens anteckningar. För övrigt passar jag på att se på filmer jag missat nere på jorden - och så sover jag. (Om jag inte har nån pratglad granne, förstås.) Varje gång jag vaknar upp ur meditation eller sömn vickar jag på tårna, försöker spela piano med var enskild tå. Roterar fötterna och griper och sträcker med tårna. Mina sköna CityToes - ett av många underbara skor från Joe Nimble är så sköna att hade jag inte blivit varm om fötterna kunde jag haft dem på hela resan. Det går att vicka och vrida riktigt bra med dem på, om man nu föredrar det. På planet lite mer diskret - på flygplatsen är det bara att ladda upp fötterna emot kabinväskan! 


2)     Magnus Björkholm- "fotarbetaren"/grundaren av FreeFoot pratar förstås mycket om fötter men även händer och fingrar är viktiga. Och när han pratade om dem så var det för att sätta fart på - förstås tårna och fötterna!  Har du koll på sambandet händer och fötter? Det där har jag vetat och använt mig av sen 80-talet då jag lärde mig zonterapi men ändå  - nu när jag är på Fotresa  så är jag mycket mer medveten om att jag har mina fötter för att stå på och att de ska må bra var jag än är och gör! Medvetenhet skapar tid! Och att få tag på fingrarna är ju väldigt mycket enklare än att hitta fötterna om man vill ha fot- och tåmassage medan man sitter i en flygstol. Så när utrymmet kändes trångt var det inga problem - bara fram med fingrarna istället. Helt underbart! Passar bra ihop med en lagom lång film! 

3)   Dricker mycket vatten – så ofta de springer förbi och serverar tar jag ett glas vatten och ett glas juice. Ofta Cranberry juice för att det är så gott och lite lagom syrligt. Och äter på hyfsat normala lokala tider.  Vi satte i oss varsin rejäl frukost innan det blev lunchdags på Amerikaplanet!
     Rent allmänt är det förstås mycket viktigt att passa sig för uttorkning men också för att man då tvingas upp och röra på sig! Även om toaletten skulle ligga nära så är det inte fel att stanna uppe och igång extra länge. Jag gick omkring medvetet  på mina fyra punkter lite här och där, stod på tå och sjönk ner, gjorde knäböj där det fanns plats - längst ner i flyget. (Med andningen som hjälp, annars kommer jag varken upp eller ner. Se förra blogginlägget.) Och sen hittade jag ställen på flyget som tjänade bra som bensträckarunderlag - någon sorts förvaring längst ner i änden. Så där stod jag på mina medvetna fötter och andades mina medvetna andetag och hade det hur bra som helst. Några minuter åt gången bara - inte halvtimmesvis som jag gjort tidigare långflygningar för att benen känts som om de gått av!



4)     Medvetna steg och andetag: När vi gick av och på planen, stod i köer och tog oss från A till B så hade jag mina fötter och min andning med mig. Det kändes faktiskt alltid bra! Även när köerna var två timmar långa! När jag gick var det med korta måttfulla steg och när jag stod var det med lite svikt i knäna.  Det var verkligen en glad överraskning! I vanliga fall hinner jag få svullna fötter och ben redan på småresor som från Köpenhamn till London men nu med medvetenhet om mina trogna följeslagare i livet så var det helt annorlunda. Och jag mådde så bra! Till vänster ser du bilden från bak i planet där jag gjorde mina knäböjare och stretchade. Helt ur vägen för andra.

5)     Ingen jetlag heller! Det kan ha sina förklaringar i att vi reste med solen och inte emot. Jag hann också samla ihop mig i varje tidszon och på det viset var kroppen helt nöjd med arrangemanget.  Vi reste tidigt på morgonen (halv fyra till Malmö Centralstation) där vi tog tåget till Köpenhamn - Kastrup Airport  - och kom fram halv elva på kvällen till Salt Lake City Airport.  Gamla goda vänner hämtade oss och lämnade oss en  kvart senare hos sonen med familj där vi bor denna tid. Vaknade nästa morgon precis som vilken annan dag som helst. Jag har läst att jet lag ofta hör ihop med snabba resor så är det det det handlar om då ska jag alltid se till att vi har väldigt gott om tid på varje flygplats. Det blir ju verkligen en extra bonus att få må som en människa när man väl är framme och inte behöva gå som i dimma bland dem man längtat så mycket efter - bara för att man vill ha kort restid!

Så sammanfattande kan jag säga att alla tåvickningar och fotrullningar samt medvetna steg jag lärt mig av FreeFoot och min fotcoach Åsa har gett mig ett nytt sätt att resa -  och att njuta av varje del! Det var lika fantastiskt som oväntat och något jag inte dragit mig för att sprida när jag fått en chans. Så är det ju - det som man märker är enkelt och förbättrar livet det vill man ju dela. Eller hur?

Med glada hälsningar från det stora landet i väster! Tills vi möts igen.
Madeleine Blomberg, på Fotresa genom livet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...