Leta i den här bloggen

fredag 1 mars 2019

#14MB En kil hindrar två kroppar från att närma sig varandra

En kil är en pryl som hindrar två kroppar från att närma sig varandra. 

En kil kan man ha för att bräcka loss något från något annat. En kil kan vara användbar till mycket. Har du någon kil i närheten? Vad använder du din kil till? Hur ofta?

Som det uttrycks i Wikipedia så räknas Kilen som en enkel maskin: "Kilen är en av de fem enkla maskinerna som tekniskt sett är ett dubbelt lutande plan. Kilar används för att separera två kroppar, eller delar av samma kropp, genom att driva in kilen genom att anbringa en kraft mot kilens breda ände." 

Oääää så helt omysigt det låter "separera två kroppar"... :-O


 Kanske vill du se en film om de enkla maskinerna innan vi går vidare till min faktiska Fotresa? Klicka här! 
Jag har en kil som är lila, mjuk men fast och är till för mina tår! Bonusen i kildramat är att den också påverkar nacken! 
Jag har haft (mer eller mindre) fokus på mina fötter sedan jag fick kontakt med Magnus Björkholm på FreeFoot och tack vare honom fick mig en duktig coach -Åsa Rylander - som med en ängels tålamod  ser till att jag med lagom uppmuntran och teknisk support åtminstone inte går bakåt i min utveckling. 
Det är ju så här att min högerfot krånglar. Rejält. Doktorn menar att både knän och fötter troligen går att fixa - och när de kraschat helt ska de ta det i beaktande. Hmmm - kan du förstå att jag inte vill vänta på den hjälpen? Därför finns FreeFoot i mitt liv - och Åsa - min coach. 


Jag har ju en dröm att kunna springa lätt som en fjäder mil efter mil. Lovade mig själv en maraton för ett par år sedan och infriade mitt löfte. Här kan du läsa lite om hur det började - platsen där allt började ser du här intill. Det blev av - men inte riktigt som jag hade tänkt det. 
Det blev en Stjärnmaraton - på alla sätt en lyckad företeelse - som tog en heldag i anspråk och något jag gärna gör om. Det finns i bakhuvudet att göra en ny sådan här där jag bor - i #VackraBergkvara. Idé är fenomenal. Men tillbaka till kilen. Den fenomenala uppfinningen - ett av de fem enkla maskinerna. 

Du som varit hos Åsa - eller någon annan av FreeFoots fenomenala fot-och rörelsecoacher - du hittar allt om fotskolor och sånt här i länken - vet att kunskap och träning och inställning är guld värt och det ena kan inte vara utan det andra. Jag har tagit ett steg tillbaka i träningen för jag har något som krånglar i kroppen med svullnad och värk som följd - och ja, jag har varit hos doktorn! :-) - och det jag är mest i gång med nu. Och som jag känner gör skönt i kroppen - är de fyra punkterna under fötterna och kilen. Kraftfulla grejer! 

Man kan använda kilen till att mjuka upp och stärka foten. Lite i taget, helst mjukt och fint om foten är skör och känslig som min högerfot. Att träna med kilen som Åsa lärt mig får mig att känna mig som en drottning. Reslig, stilig och stark.... Hmmmm låter mer som en häst men du fattar? Känner att jag är på rätt väg med mig. Ett steg i taget - och supernöjd med det. 
Här får du en film direkt from me to you! Enjoy! <3 

Ps! Kom ihåg att andas - andaaaaas uuuuut låååångsamt. För avslappning och styrka! Hitta mer om andning och träning, hälsa och välmående på Andningspuff  - den lilla slutna Facebookgruppen för dig som vill ha en liten daglig puff i rätt riktning! Min hemsida hittar du på www.tavarlig.se och min Youtubekanal Blombergable. Lite - men nyttigt. <3

Just nu krånglar tekniken (jag själv?) så pass att jag råkade blocka mig själv från min egen hemsida i nattens dust med länkarna. Kommer fortfarande inte in och väntar tålmodigt - nåja... - på support från one.com. Men trots länkkrångel så kan den ge dig en vink om hur jag tänker i livet. Kanske vi kan hjälpa varandra? Sånt har hänt förr! :-)

Til we meet again! :-) 

På fotresa, 
Madeleine





3 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...