Leta i den här bloggen

torsdag 18 april 2019

#52: Löpning - Glasögon versus Linser


När jag ger mig ut och springer använder jag nuförtiden alltid linser. Dels för att det är praktiskt samt dels för att det är skönt att slippa se glasögonramen framför mig. Idag var inte en sådan dag. Siktet var inställt på löpning på morgonkvisten och så fort jag ätit frukost och tagit på mig löparkläderna gav jag mig ut. Efter ungefär 0,5 km upptäckte jag att jag sprang med mina glasögon. Alltså de glasögon jag använder på vardagarna, inga löparglasögon. Jag gissar att jag var ganska trött på morgonen. Istället för att springa hem och byta till linser funderade jag nu på att prova att springa med glasögonen.



Det gick sådär… Svetten från pannan rann ner i ögonen och det sved till flera gånger. Var finns glasögon med vindrutetorkare?! I jämförelse med linser dör svetten rinner förbi ögonen i större delen av löpningen så var glasögon ingen större hit. Tack och lov har jag ganska bra syn ändå så även om jag torkade bort svetten så kunde jag se miljön framför mig.



Glasögonen hoppade relativt lite när jag sprang i jämförelse när jag var yngre och sprang med glasögon. Linser är mitt första val för bättre syn vid löpning. Glasögon fungerar vid promenader och lugnare aktiviteter för mig. I söndags sprang jag 25 km. När jag kom hem hade så mycket svett runnit i hela mitt ansikte så att linserna sved något så fruktansvärt. Att ta ut linserna då svider, smärtar och är absolut inget jag vill göra om. Bättre att göra det på en gång än att vänta och riskera infektion. När linserna väl är borta fungerar jag som människa igen.



Mitt råd inför långa lopp och träningar är att använda dagslinser. Dels för att min syn ändå är hyfsat bra (-2.0 på båda ögonen) och dels för att de är dagslinser och inte månadslinser. Skulle mina ögon börja svida igen under eller efter löpningen kan jag slänga ut linserna och fortsätta springa.


För de som undrar blev det 9 km idag med glasögon. 9 km i rätt riktning mot Stockholm Maraton 1 juni. Snart är det dags att ställa mig i startgruppen och pröva mina vingar i mina Joe Nimble (Nimble-)Toes för mitt allra första maraton. Mer om tankarna inför loppet i ett annat inlägg.



Ha det bra och en glad påsk till er,
Rickard

2 kommentarer:

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...