Leta i den här bloggen

måndag 23 september 2019

#18MB - Jag hade 86 400 på mitt konto men sen hände det något...

 Jag hade 86 400 på mitt konto men sen hände det något... 


Förresten - du har väl koll på ditt? 

Det var i juli månad jag sist skrev här i bloggen - klicka HÄR för att komma dit - och under den här tiden har jag tänkt en massa, gått minst lika mycket och haft jättemånga idéer och suttit och klurat i morgonsolens skarpa strålar över havet, i sängens mjuka värme och både natt och dag har jag tänkt: Åh så häftigt - det här vill jag skriva om i bloggen - det passar ju perfekt! Men hann jag anteckna? Fick jag tid att sätta mig ner och skriva mina strålande idéer? Nej, ibland vill det sig bara inte. Jag har inte tillräckligt med tid, kan det vara så?

Livet består som bekant av en massa stunder och hur lång är en stund egentligen, när man tänker efter? Inte så många straxar att jag hunnit med att sätta mig och skriva klart en blogg i alla fall  - inte på två hela månader! Istället har jag varit ute och plockat en hel del jordgubbar och kilovis med hallon, åkt på utflykt på cykeln, krupit omkring i trädgårdslandet på jakt efter ätliga saker, sprungit omkring sjöarna i Köpenhamn och till och med badat från Islands Brygge och naturligtvis här på Dalskär och nere på Saltö strand, jag har joggat många fina morgonkilometrar i sköna blåbärsskogen på Böda Sand på Öland, byggt kojor, klättrat i träd och kört skottkärra fylld med vrålande barnbarn...  Jag har njutit av så mycket mer än bad och sol från klippor och långa sandstränder - jag har fått ynnesten att få tjäna med goda ledare, vara med härliga vänner och så många barn med familjer som tid och pengar tillät, varit på fantastiskt bröllop och inte minst - fått ett litet barnbarn- det tredje barnbarnet i år! (Jepp, du fattar rätt - i år!)

Önskar förstås att jag hade haft mer av både tid och pengar. Eller i alla fall pengar - sen löser det sig säkert. Brukar man tro, i alla fall. Ska jag vara ärlig så är mitt bankkonto lite skevt! Och är jag nu ändå så ärlig så är det lika bra att jag klämmer fram att här har det inte bara varit glada dagar. Som den där morgonen jag vaknade så säker på att jag äntligen skulle lägga hela dagen på att skriva - och jag hade ett stort och kul projekt på g och energin och fantasin glödde i mig. Det var samma morgon som det visade sig att datorn blivit tokig och laddat ner nåt skräp under natten och ja, du fattar ...

 Det tog tid - till ingen nytta och sen var hela helgen, liksom tillfället och hela veckan väck. Förutom denna tekniska krasch har inte mindre än två mobiler har gått sönder (den ena kan jag inte ta på mig skulden för, den andra tappade jag på dasstaket så den sprack emot tegelpannorna ... ja, ja.. jag gick på taket och tänkte mig inte för... ) med allt krångel det för med sig, sen har jag varit sjuk, trött och seg också - och upptagen med att arbeta med annat när jag nu inte kände mig för hängig - och det kändes minsann som om allt gick i stöpet ett tag.  Så det där med bröllopslycka, bad och blåbär har det definitivt inte varit helfullt av men du vet hur det är - man kryddar lite som man vill och "osäger" en hel del. Men vem orkar bry sig - det är nästan skönt att vältra sig i tyckasyndomträsket där man ligger och väntar på att sjunka ännu djupare, eller kanske botten är nådd när man sjunkit så djupt att man struntar i vem som får veta vad? Hur som helst - jag har ju hur man än vänder det haft möjlighet att välja att skriva - för 86 400 har jag på banken, så det så. Det är där det hänger alltihop!


Eller vad säger du? Livet handlar väl mest om hur man fördelar sina tillgångar och jag får väl helt enkelt erkänna att jag satte sprätt på dem allihop utan att ens reflektera över hur tokigt det var att inte tänka först vad jag VILLE ha dem till. Nu inser jag förstås att sommarn är slut och mycket av mitt kapital gick inte till sånt jag räknat med och hoppats på. Men man hoppas inte fram resultat - det arbetar man fram genom att välja klokt. Jag blev mer och mer ouppmärksam och märkte inte att jag blev trött, sliten och orkade inte tänka helt klart... Har det kanske hänt dig med? Jag gissar att du nickar lite nästan omärkligt...

Jag kände mig pank på både tid och pengar när jag i veckan hörde en podcast- MonkeyMindset -  och snart efter det en annan podd - YNAB - (you need a budget). Och som tredje vittne på mindre än en vecka så hörde jag ett litet barn med engagemang läsa en text om tidsbanken som är lika för alla. Och det man inte använder det kan man inte spara - det är kört med det kontot för det kommer aldrig tillbaka.
   Då kände jag att nu får det vara nog. Jag måste styra upp mitt liv - om det så är det sista jag gör! Långt inne i dunklet i mitt bakhuvud svävar ett ordspråk som ytterligare vill understryka det jag borde fatta vid det här laget: "Den som gapar över mycket mister ofta hela stycket!"
   Det där låter som om det handlar om mat men verkar ändå mer gälla tid och pengar. Är det så att jag försöker pressa in för mycket i varje vecka? Har jag inte fattat - eller glömt - vad man tjänar på de små fina stegen och det lilla nätta andetaget (som jag skulle skrivit om för snart två månader sedan) är så ofantligt dyrbar kunskap att jag måste få mig en rejäl lärdom innan tanken blir till ett blogginlägg?



Just nu känner jag inte av hopplöshetens vassa klor i nacken utan mer att jag faktiskt kan gå och "ta skymning" som de gjorde mina gamla älskade tanter - sitta i stillhet och vara tacksam en stund medan mörkret lägger mitt sinne till ro. Jag vet att om jag vaknar i morgon (vilket man för all del inte ska ta helt för givet men gärna med glädje se fram emot) har jag på mitt konto 86 400 och de tänker jag inte slösa bort på att irra hit och dit!

I morgon vid den här tiden är de slut - och de sekunder, minuter och timmar du inte använt är borta!  Det kan kännas surt, minst sagt att man inte kan spara en hög medan man sover eller bara sitter och tittar på strunt i sin mobil för att sen använda lite vettigare. Men så är det - du får 86 400 sekunder till ditt förfogande och vad du än väljer att använda dem till så försvinner de och du kan aldrig få dem tillbaka. De är dina att använda som du väljer. Allt kan du göra med dem - utom att spara dem. Du väljer vem du vill vara, hur dina tankar ska röra sig, hur känslorna ska få uttrycka sig, du väljer reaktioner, agerande, attityd och allt, allt, allt som är viktigt! Jag väljer - inte min omgivning - om jag ska gå hit eller dit. Kanske till och med vända ryggen åt något eller någon.


Om och Så...

Jag för min del tycker och känner att det skulle vara perfekt att sätta igång nu på allvar med "Om och Så-tekniken" som jag hörde om i poddarna.
   Om jag gör det (t ex vaknar) så ska jag göra det här (t ex sträcka på mig som en katt). Det är en känt trick om man vill få igång sig utan mycket möda eller stort besvär.

Till exempel: Om jag vaknar - så vickar jag på tårna. Om jag har borstat tänderna så gör jag ett långsamt andetag ut och om jag får hjälp med något så visar jag tacksamhet.

Det är med de små stegen man ofta går som man kommer säkert framåt. Och inget av det tar lång tid! En sekund ungefär. Det ingår i tekniken att det ska gå riktigt snabbt - så har man inget att skylla på och - det kan hända så mycket gott av en enda sekund, rätt använd!

Sen när det är gjort (eller något liknande) har du kvar 86 399 sekunder som du förvaltar över. Kan du känna tacksamhet över det - eller blir du förnärmad när jag säger att de är dina att ansvara för - alla de där 86 400? De du inte använder klokt har du ingen nytta av! (PS! VILA kan vara oerhört klokt. Många vet inte hur man gör - då är det supersuperviktigt! Utan vila - ingen kraft. Där fick du ett tips, helt gratis!)

Om du som jag har haft en period där du kände att du inte fick "någonting" gjort - ge dig själv glädjen att sätta igång med "Om-Så" och välj ut en, två eller tre (högst!) små enkla vanor att lägga till din vardag. Något som är så enkelt att man knappt kan fatta vilken stor skillnad det gör - inte bara för dig själv!

De här små förändringarna funderar jag på denna vecka: Varje gång jag sätter mig vid matbordet så andas jag ut låååångsamt och varje gång jag ska ut och gå så ställer jag mig ett ögonblick i kungligt/drottninglikt reslig hållning innan jag går iväg - och varje gång jag ska sova så tackar jag för en sak som var bra idag. Man får göra mer och fler - men en räcker. En är bra nog, det är det som är så bra för man kan nästan inte misslyckas!

Det vore roligt att få veta vilka små små saker som du kommer på  som driver dig framåt. Ett litet steg i taget men taget med kraft och ett litet andetag i taget - från djupet men dock - litet. Ett steg i taget åt rätt håll - det är så man kommer fram till slut och vem har bråttom? Egentligen. Ett steg i taget - makalöst enkelt och kraftfullt.

Sommaren må vara över rent årstidsmässigt - men jag är inte slut - inte än! Sommaren är något jag kan bjuda in när jag vill. Det är mitt sinne och det förfogar jag över - alla sekunder på dygnet.

För varje dag när solen går upp ska jag tänka på att jag har ovärderliga 86 400 sekunder på mitt konto att förfoga över tills nästa soluppgång. För arbete och utveckling, för vila och återhämtning, för umgänge med nära och kära och andra jag möter - och till att lära mig mer om att "bara" andas och tacksamt njuta av att ta ett steg i taget.
 Tre riktigt enkla snabba nya vanor ska jag få in denna veckan. Undra vad de små vanorna ska sätta igång när de fått rota sig!? Det känns att det pirrar i kroppen och knoppen av förväntan!

Nu ska jag vara tavarlig med det jag fått till mig - repetera mina tankar för mig själv och leva som jag lär, för då vet jag att snart kommer skrivandet igång på allvar och du får fortsättningen på de sju goda vanorna om andning och fötter.

Långsamt och litet är absolut inte fel - tvärtom! Mer om det när vi ses nästa gång!
LYCKA TILL MED DINA NYA SMÅ VANOR!

Kram, Madeleine

--- --- --- --- --- --- --

Bästa länkarna:
www.freefoot.se- för en god hållning alla dina steg!
www.medvetenandning.se - syre till cell - det är där du får detaljerna om hur du fungerar!
www.monkeymindset.se - det är tanken som gör det! Testa deras podcast - på svenska!
www.ynab.com - och med ordning på ekonomin får man flyt i livet! Sida och podcast på engelska.
www.tavarlig.se - min sida om att ta vara på det enkla och starka. Tavarliga vill vi väl alla vara? Skriver lite då och då - men väntar fortfarande på att någon anmäler sig att hjälpa mig med det tekniska så jag kan ägna mig åt att skriva istället för att krångla.
https://www.facebook.com/groups/1297836373572203/ Andningspuff - gruppen på Facebook där jag ser till att du får en liten daglig puff i rätt riktning. Syre till cell - så enkelt är det . När allt funkar som det ska, alltså.
             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...