Leta i den här bloggen

tisdag 5 juni 2018

#38: Mot nya äventyr

Idag passade jag på att njuta av morgonsolens milda värme och var ute på en 20 km löparrunda. Medan jag sprang funderade jag på användningen utav mina magmuskler. När jag springer, tänker jag inte mycket på vilka muskler som arbetar utan hur min hållning är och min fotisättning. Därför var det extra intressant att känna kraften när jag började använda magmusklerna och märka att det gjorde skillnad. Att träna magens inre och yttre muskler är lika viktigt som att träna annan träning. Magen ger stabilitet och styrka att hålla upp kroppen så att den inte sjunker ihop.

Nu i helgen kommer jag delta på utbildning med Born To Run (BTR) i Partille Arena. Det ser jag mycket fram emot då jag vill lära mig så mycket som möjligt mer än vad jag redan kan. När jag är ute och löper på dagarna tänker jag på mycket som har med löpning att göra och med denna utbildning kanske jag får upp ögonen för nya utvecklingsområden och tips. Jag har hört mycket gott om denna utbildning och hoppas att jag inte blir besviken i helgen.

Jag har gått och funderat i nya banor gällande min löpning. Under mina år som löpare har jag sprungit diverse olika lopp med allt från 5 km till 30 km. Nästa år funderar jag på att börja satsa på maraton. Redan när jag sprang imorse kände jag efteråt att "detta inte var några problem" och smärtan i kroppen som vanligtvis brukar infalla efter ett långpass fanns inte där. Jag känner att jag har blivit starkare och är snart redo för att ta mig an nya tuffare utmaningar. I kalendern väntar tre lopp i år: Strömstadmilen 7/7, Kraftprovet 20/7 och Lidingöloppet 29/9. Därefter kan träningen börja mot maraton. Jag har hittat lite träningsprogram som jag senare ska nyttja, men mer om den träningen senare i år.

Jag har även hittat andra utmaningar i samma veva - Trailrun. Jag har sprungit ett tidigare i Umeå - Salomon Trail Tour - och det var mycket, mycket roligt. Jag har skor för skogslöpningen (JN TrailToes och JN Nimbletoe Trail) och utrustning, så det enda som saknas är nog kilometerna i benen. Fortsätter vädret vara såhär bra så ska det allt bli en eller flera skogslöpningar framöver. Sedan får jag hålla ögonen öppna för trailrun i området så att jag inte missar några nya äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...