Leta i den här bloggen

söndag 10 juni 2018

#39: Verktyg, vänner och vishet

Denna helg är snart över och det har varit en händelserik sådan. Under två dagar deltog jag i Level 1 och level 2 genom utbildning från Born To Run. Instruktören Gourgen Gevorgyan förklarade skickligt och med en stor portion entusiasm hur våra kroppar fungerar vid träning, i främsta del löpning, så att vi deltagare blev inspirerade. Det blev två matnyttiga dagar med teori och praktik i variation där vi exempelvis fick instruktioner för att utföra en övning och därefter sätta teorin till praktik. Gourgen gav oss många, många verktyg att arbeta med i vår vardag. Att sätta ihop dessa pusselbitar i min vardag med så mycket annat planerat blev nog den största utmaningen. Samtidigt är jag oerhört tacksam för så mycket som jag lärt mig och den feedback Gourgen har gett till varje enskild deltagare. När flera människor delar en gemensam passion går det lätt att kommunicera med varandra och i slutändan hade jag träffat många nya bekantskaper - så kul!

Helgen inleddes med Level 1 där fokus låg på grundläggande basis om kroppen och dess koppling till träning. Gruppen, som bestod utav 14 personer, samlades i en sal där Gourgen berättade och förklarade det han hade att lära ut. Vi alla satt mer eller mindre på golvet, så skönt utan stolar. Detta skriver jag samtidigt som jag sitter på en stol... Dubbelmoral. Det blev en väldigt trivsam stämning där vi delade med oss av frågor, erfarenheter och funderingar. Efter att dagen hade avslutats funderade jag på vad jag lärt mig och kom inte fram till så mycket. Nä, här var det verkligen behov utav en andra nivå. Nu i efterhand vet jag att jag lärde mig oerhört mycket, men tack vare kurserna hos Freefoot fanns det mycket jag redan hade kunskap om vilket gav mig en trygghet.

Level 2 inleddes med att upprepa de övningar vi fått lära oss i gårdagen för att värma upp kroppen ordentligt inför kommande praktik. Vi sprang först med våra vanliga löparskor på ett rullband. Därefter genomförde vi olika övningar för att i slutändan springa på löpbandet utan skor. I slutet av dagen gick vi igenom och jämförde de båda löpningarna som Gourgen hade filmat. För många deltagare blev det en avsevärd skillnad i hållning och löpteknik när de jämförde videorna. För mig var det typ samma i jämförelse, med godkänt resultat, vilket jag var glad över att åstadkomma. Löpskolan med Magnus har verkligen gett effekt och det är jag oerhört tacksam för. Efter lite mer än ett år som löpare med fotriktiga skor känner jag att jag ännu mer är på väg mot rätt håll med många verktyg att använda mig utav. Level 2 gav det där lilla extra som kopplades sammans med Level 1 och gjorde att jag blev mycket nöjd över utbildningen.

De övningar vi fick lära oss i kursen kommer jag sätta ihop för att så snart jag är redo börja med ny hemmaträning. Jag är lite ivrig att sätta igång med planeringen men samtidigt behöver jag hitta en jämn balans för min nivå och vilken nivå jag kan och bör sträva till.

I slutändan känner jag mig nöjd med utbildningen och de verktyg, vänner och vishet jag fått ta del utav. Oerhört tacksam. Det finns även en Level 3 för uppföljning men den ligger för mig långt fram i tiden. Först behöver jag verkställa ett genomförbart träningsprogram med övningar och hemmaträning och även ta mig ut i den fria naturen och helt enkelt, springa.



1 kommentar:

  1. Visst är det härligt att få insikt! Det var där jag såg att min vänsterfot var låst i fotvalvet och kunde jobba med att få igång den igen och lärde mig så klart mycket annat bra också. Kan varmt rekommendera att ta hjälp av de som kan rörelser som Freefoot eller Gourgien.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...