Leta i den här bloggen

fredag 1 juni 2018

VECKA 16-17: INTET NYTT, eller...? Nära delmål 1 och Sommartankar

INTET NYTT, eller...?
Ibland har man upplevt mycket nytt och har många saker att förmedla men just nu känns alltid bara så bra! Fötter, rygg, knän och kanske framför allt axlar känns riktigt bra. Den värken jag haft i många långa år i axlarna är borta. Jag sitter obehindrat på huk och väljer många gånger att stå upp för att spara ryggen. Som när jag väntade på ett tåg som gick 1 timme försent. Skönt att få stå upp en stund innan jag skulle sitta i 3 timmar, då klarar jag sittandet bättre utan värk. Innan var det tvärt om, att stå, som är det naturliga gjorde ont. Omställningen går vidare och blir allt bättre. Jag har prövat att gå & springa med sandaler och nu tror jag att jag fått ordning på remmarna på mina LUNA från Freefoot så de sitter riktigt skönt! De, mina Joe N Nimbletoes och helt barfota känns bäst i den värmebölja som råder nu (tom så varmt idag 1 juni att rektorn på mina barns skola beslutat stänga den pga värmen! Något man kommer att minnas länge...! Att man stänger pga värme har man hört talas om och brukar man skoja om i Kalle Anka tidningar, Simpson mm men tror aldrig jag sett samma sak för värme...). 

Så, inte nytt vilket kan vara bra nyheter. Inga hälsporrar, knäont eller annat. Bara fri skön rörlighet! Till fotrörligheten har jag lagt till 10 armhävningar + 10 curl per dag för att slippa inflammationer i armbågarna som jag annars från pga datorarbete. Så lätt det kan vara att undvika skador ibland med bara lite fri rörlighet!

Nu är vi nära delmål 1 med syfte att:

  • Öka rörligheten i fötter och kropp
  • Börja springa korta sträckor barfota
  • Byta ut alla skor

Kommer ni ihåg bilden jag tog på foten innan jag började, dvs bredden på den för ca 20 veckor sedan...? Det är den nedan. 

Fotens bredd före omställningen (bild från januari 2018), bredd 10 cm






10 cm  bred och sned rad med tår pga skodeformation. 


Det skall bli riktigt kul att se hur bred foten blivit till midsommar. Jag skall hålla mig från att mäta tills dess men som sagt, det skall bli kul att se vad som hänt!



Sommartankar
Visst är det skönt att sommaren kommer! Frihet och mer tid att göra det man vill! Jag har en lite fundering på att göra lite löpartester under sommaren och kanske komma med lite tätare inlägg när man har mer tid att läsa dem. Tänkte testa asfalt, trail, grus, sommaräng mm. Vi får se om vi kommer hela vägen fram...

Hoppas ni andra hänger på sommarloppet! Så kan vi ta med det vi lär oss där till höstens vardagslöpning! 





Lycka till!

Och hörs nästa vecka!


//Danne Bergman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...