Leta i den här bloggen

söndag 15 april 2018

VECKA 10 - NÄSANDNING

Lagom tempo vid löpning, näsandning
Ofta tycker jag att man får höra att skall hålla ett ”lagom och lågintensivt” tempo vid mesta löpträningen. Man skall kunna prata med sin kompis samtidigt som man springer, då är det lagom fort. Jag kan tycka att det svårt att veta, ”Hur fort är det då..?” Vissa pratar inte när de springer för att de vill ha lugn och ro, medan vissa (som jag) kan prata även på inandningen. Svårt att hitta rätt tempo då… Jag fick dock ett tips som jag tänkte pröva, Näsandning!

Näsan, en slags inbyggd hastighetsbegränsare



Tydligen är det bra för syresättningen av blodet att man andas genom näsan när man springer både på in och utandningen, i alla fall vid viss träning (vid sprint så går det inte så klart). Man springer helt enkelt inte fortare än att det räcker med att andas genom näsan. Tydligen är det lätt hänt att man fuskar omedvetet och andas genom munnen ”i smyg”. Ett sätt som lär förekomma för att råda bot på det är att man helt enkelt tejpar igen munnen så ingen ”smygluft” kommer in. Lite för radikalt för mig, jag tänker börja med att andas genom näsan. Jag prövade på 10 minuters rundan idag och oj! det var inte så lätt som man skulle kunna tro. Jag höll nog lite för högt tempo, vilket nog är rätt vanligt, vilket jag märkte när det blev svårt att andas.

Intressant teori värd att testas. Dock tror jag att man skall ha en viss ödmjukhet inför den typen av tester så här på våren. Nu med sol – regn – plus 10 grader så formligen SPRUTAR det ut pollen över allt vilket gör att många näsor nog täpps igen, det gör min i alla fall. Får se hur det går med löpningen i pollensäsongen. Men men, 10 minuter borde kunna gå.


Lycka till och hörs nästa vecka igen!


//Danne Bergman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...