Leta i den här bloggen

fredag 27 april 2018

#32: Utvärdering av Fotskolan

Förra året deltog jag i Freefoots Fotskola med instruktör Niclas Palmér. Jag var där med min fästmö och vi upplevde båda två att de övningar vi lärde oss gav oss mycket för vår rörlighet och stelhet. För stela blir vi när vi sitter mer än vi står varje dag. För att undslippa den så kallade ”blåbärsplockaren” i senare år så bestämde jag mig för att genomföra övningarna i en egen hemmaträning. ”Blåbärsplockaren” är ett eget uttryck för oftast äldre män som via deras arbete böjt sig ner och inte tänkt på ergonomin. Då kroknar deras ryggar och passar extra bra för att plocka blåbär, därav uttrycket.

Hemmaträningen bestod utav Fotskolans tre tillfällen uppdelat på tre dagar varje vecka i 10 veckor. Tanken var att få en kontinuitet med övningarna för att se över tid om och i så fall hur övningarna har hjälpt. Jag lade inte till några andra övningar än de jag fått till mig. Jag kan direkt erkänna att de första veckorna var tuffa. Att anpassa sig till nytt schema och nya övningar tar tid, men det gick. 

Nu efter att mina 10 veckor är avklarade känner jag en saknad av att just inte ha en hemmaträning att följa. Jag märker att fötterna framför allt tackar för min ihärdighet och förmåga att inte avböja från tre pass per vecka. Det har gjort skillnad, det har det. Fötterna känner sig friare, starkare och inte minst smidigare. När jag är ute och springer känns det dessutom lättare. Att lägga fokus på stortån ger mig ett starkare tryck vid avstamp och tack vare balansövningarna håller jag mig stadigt på vägen. Så helt enkelt, tack Niclas för suveräna övningar och instruerande! Fotskolan kommer jag tillbaka till i framtiden.


Så vad blir nästa utmaning? Förutom att det snart är dags för Göteborgsvarvet om mindre än en månad så har himmelsögats strålar synts på himlen. Det innebär ännu mer fokus på löpning och intervaller. Även TRX-banden och slackline ska invigas inför vår och sommar för att få en så allsidig träning som möjligt. När jag sprang Göteborgsvarvet för första gången, 2012 kanske, hade jag kombinerat löpning med styrketräning och orkade då ta mig uppför backarna på varvet utan problem. Någon typ av alternativ träning behövs tror jag, inför varvet. Ensidig träning gick inte så bra förra året då mina ben var slut efter 10 km… Årets Göteborgsvarv ser jag verkligen fram emot. För att få se om och hur jag utvecklats med min löpning sedan ett år tillbaka. Fortsättning följer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...