Leta i den här bloggen

måndag 12 februari 2018

#25: Fotträning

Fötterna är den viktigaste funktionen för att min löpning ska fungera som den ska. Utan fötter kan jag inte springa (för er som gillar att vara ordryttare, missförstå mig rätt). Fötter som fått varit instängda i moderna/traditionella löparskor hela sin existens har inte fått känna samma frihet som fötter i exempelvis barfotaskor/sandaler/barfota. Att aktivt arbeta med fötterna ger en kroppskännedom utan dess like. Tåspridning sker genom att tårna får vara fri och inte inklämda. Väl i sin naturliga miljö – i friheten – kan de lära sig att anpassa sig till olika underlag i omgivningen. Det tar tid att arbeta med fötterna för att de ska fungera så som en själv önskar. Men det blir en mycket värdefull tid.

Efter att ha arbetat med hemmaträningen/rörelseträningen i 60 dagar har jag nu valt att arbeta med mina kära fötters styrkor och svagheter. För att kunna ge dessa en så aktiv träning som möjligt. Jag kommer genomföra tre pass varje vecka i 10 veckor. Varje pass fokuserar på olika delar i fotens anatomi som är bra att gå igenom för en helhet. 

Pass 1: Passiva mobiliseringar av fötterna
Pass 2: Dynamiska övningar
Pass 3: Höften och dess påverkan på fötter

Genom att varva löpning med fotträning hoppas jag upptäcka ett lättare löpsteg och god balans i min aktiva löparfas. Övningarna är hämtade från Freefoots Fotskola (Göteborg) med Niclas Palmér. Första passet är avklarat för idag så då kanske jag tillåter mig själv lite vila imorgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...