Leta i den här bloggen

måndag 26 februari 2018

PROJEKT F ...: Vecka 3 - Workshop dag 1, insikter


VECKA 3 – WORKSHOP DAG 1, INSIKTER

Förväntas full tog jag mig iväg för en heldags workshop rörande fötter och rörelser. Generell information hade jag fått i ämnet på gratis föreläsningen på 1 ½ timme. Nu var det dags att lära sig mer på djupet och göra tester för att se: ”Var står jag, är mina fötter rörliga, har jag ett bra naturligt löparsteg osv…?” Jag brukar ofta går barfota hemma, eller kanske mest i mina Birkenstocksandaler men det räknar jag som barfota. Jag har också alltid tyckt att det är lätt att springa långt så jag tror jag har ett bra steg, men det är klart, jag har bara gjort det då och då, inte flera mil i veckan.

  
Workshopen började med teori där lite av det som nämnts tidigare repeterades, dvs:
 

     Människans två styrande ramar:
             1)    Spara energi             (då det förr var svårt att få tag på den)
  
           2)    Skadefri                    (annars äter ett djur dig eller något annat hemskt händer)

   
    Våra utmaningar i dagens samhälle

  1)    Vi sitter för mycket     (på stolar mm)

  2)    Dåliga skor                  (som hindrar foten fungera som den skall)

   
    Färdigheter nödvändiga för fri rörelse

1)    Sitta på huk

2)    Stå

3)   

4)    Springa

Och man skall kunna sitta på huk och stå en längre tid utan att det är besvärligt. Om man har problem med det bla kan det bero på dålig rörlighet i foten, Essileden (höften) eller bröstryggen. Jag kan inte riktigt sitta på huk och får ont om jag står upp länge. Verkar bero på väster fotled + bröstryggen bland annat.

Sedan följde tre enkla tester.


TEST 1 – Stå på ett ben mha återkoppling från foten


Med öppna ögon
Höger fot
Mätt värde
   30 sekunder (s)
Riktvärde
   30 s
Vänster fot
Mätt värde
   30 s
Riktvärde
   30 s
Med slutna ögon
Höger fot
Mätt värde
     4 s
Riktvärde
   15 s
Vänster fot
Mätt värde
     2 s
Riktvärde
   15 s

Aj aj aj…

Ok, jag kunde stå på ett ben så länge jag tittade även om det var vingligt på vänsterfoten, men det gick. Men med slutna ögon… ramlade nästan direkt. 4 sekunder på högerfoten (man skall klara minst 15 sekunder) och 2, bara 2! på vänsterfoten, katastrofdåligt!

Där fick man sig en tankeställare igen. Om nu man nu håller balansen med hjälp av återkopplingen från fötterna till stor del, då har jag STORA problem med min återkoppling. Högerfoten funkade det inte för och vänsterfoten måste det vara något riktigt fel på. Och testen gjordes ändå barfota, tänk då jag dessutom haft dämpade skor på fötterna som ytterligare tagit bort feedbacken från fötterna till kroppen, hade jag ramlat innan jag hann blunda då!?   ;o)

  

TEST 2 – Hoppa på ett ben på tryckplatta

Vi hoppade helt enkelt över en tryckplatta och skulle hoppa ifrån den så fort som möjligt.


Riktvärde
     150 ms
Höger fot
Mätt värde
     160 ms
Vänster fot
Mätt värde
     170 ms

Inte så farligt men inte bra nog. För dålig spänst ger för lång markkontakt vilket säkert gör att man tappar fart och energi.


TEST 3 – Stå på tryckplatta

Vi fick ställa oss på en tryckplatta som gav en mönster beroende på hur trycket såg ut under fötterna. Vanligt problem är att trycket ligger fel och att tårna inte syns pga att de passiviserats i ej anatomiskt korrekta skor. T ex att skor som gör att de inte kan röra sig, att foten inte kan böjas som den skall och att stortån viks in.




Okej…, INTE okej!
Första gången jag gjorde en kort test på tryckplattan var på första föreläsningen. Då hade jag i stort sett allt tyngd på hälarna vilket ger en dålig hållning och skador. Denna gång tänkte jag att, ”Nu minsann skall jag ha vikten jämnt på fötterna!” Blått och grönt är bra tryck, gult och rött för mycket tryck.


Höger fot

Helt ok, trycket är rätt jämnt på foten och tyngdpunkten (den lilla gråa cirkeln i mitten) ligger på rätt ställe. Stortån syns och även en del andra tår. Här finns chans till en bra hållning!


Vänster fot

Men vänster fot, aj aj aj… Något är helt fel. Faktiskt är tyngdpunkten bra, men var är foten…? Mycket högt tryck på hälen och på framfoten och inget där emellan. Stortån syns knappt och övriga tår är helt borta. Inte konstigt att jag hade svårt att hålla balansen på vänsterfoten!

Mao, man ser tydligt att höger fot är rätt ok men vänster fotvalv är helt stelt. Dvs varje gång jag sätter ner foten så får jag inte den dämpningen jag skall från foten utan smällen av kontakten med marken går vidare upp i knän, höft, rygg mm. Kan det vara pga detta som jag haft problem med vänster knä till och från…? Mao inget fel på knät, utan en fot som inte gör sitt jobb…? Det skulle också förklara varför jag liksom ”gungar fram” när jag går, foten är helt enkelt stel.

För 15 år sedan bröt jag ett ben i vänsterfoten och hade den lindad i 6 veckor samt fick hålla den i luften och hoppa på kryckor. Kan det vara då foten helt stelnade till? Kanske broskbildning vid skadan som stoppade rörelsen? Jag fick aldrig direkt några tips om att få upp rörligheten efteråt, men det borde man nog jobbat med. Tur att det finns de som kan hjälpa en med det nu för tiden!


Jag reflekterade också över de gånger jag fått tips om löparskor tidigare ”Du pronerar och behöver stöd”. Varför inte ställa sig frågan ”Du pronerar och vi ser inte hela din fot, varför? Kan vi få igång fotens funktion igen?” Istället sätter man den i en sko med stöd som stöder problemet snarare än foten. Visst visst, till en början kan man behöver hjälp med symptomen, men på sikt bör man se till att få igång rörelsen igen så klart.


Jag har känt värk i vänsterfoten när jag börjat ta av mig skorna och gå barfota, men det har känts som en ”skön” smärta, som om någon vaknade till liv efter att ha sovit en längre stund. Smärtan kom nära, eller på, det ställe där jag bröt ett ben. Jag förstår nu att troligen är det stelheten som nu börjar lossna jag kände.  

Dagen avslutades med övningar för att få upp rörligheten.

 
REFLEKTIONER & ATT GÖRA

·        Rörligheten måste tränas upp innan jag kan springa längre sträckor utan större skaderisk.

 Med eller utan dämpade skor spelar nog inte så stor roll, skadorna hamnar bara på olika ställen. Dock, visst pronationsstöd mm kan nog vara till hjälp tills kroppen fungerar som den är skapt att fungera.  

·         Extra fokus på rörlighet i vänster fotvalv + vänster fotled + bröstryggen

·         Stryketräning / löpning behövs för att få upp spänsten

 ·         Uppbyggnad under foten och för små och felaktigt utformade skor hindrar foten att göra sitt jobb = smällar i kroppen & dålig balans = skaderisk

Mina kära Birkenstocksandaler får lämna huset de med, alternativt bara användas när jag hämtar posten mm. Uppbyggnaden gör att vänsterfoten inte kan flexa ner som den skall, dvs så länge jag har de sandalerna på kvarstår den stelheten jag har i foten = ingen dämpning och för högt tryck på fel ställen. Risk för hälsporre mm kanske…


Hejdå kära vänner Birkenstock! (men skall sanningen fram så, visst är de sköna men ibland har det känts som någon lagt en knytnäve under min fot när jag tagit på dem och foten inte längre kunnat flexa ner)



Till nästa vecka och workshop dag 2 med mer övningar är det bara att sträva på!

Nu har lönen kommit också samt, tror jag, nya löparskor! Så dags att köpa ett par träningsskor och testa lite kortare turer.

 Lycka till och hörs nästa vecka igen!


//Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...