Leta i den här bloggen

söndag 25 februari 2018

#27: Börja förändra igår


Även om jag är duktig på att sätta upp mål handlar det oftast om mål som är säkert genomförbara inom min bekvämlighetszon. Därav ingen större utmaning utan mer ett sätt för att fördriva tiden. När jag fick nys om en löputbildning via Freefoot (https://www.facebook.com/events/143243319651198/) kände jag att jag skulle kasta mig in i ämnet, med den tunga ryggsäck (med kunskaper och utbildningar) jag nu bär, och se vad och om jag kunde lära mig något nytt. Freefoots vd, Magnus Björkholm, valde att lägga upp utbildningen på tre tillfällen där varje tillfälle har ett eget tema. Istället för att komma hem efter utbildningen med alldeles för tung ryggsäck som är på väg att kollapsa så kan jag istället plocka ut det jag tyckte var värdefullt. På så sätt inte behöva känna att det blir för mycket.

Än så länge har jag genomfört ett tillfälle och det är detta tillfälle jag nu kommer analysera. Vi var fyra deltagare totalt där alla i tur och ordning fick springa på löpbandet först. Vid första löpningen skulle vi ha på oss skorna och vid andra endast barfota. Magnus förklarade att när vi springer så ska vi egentligen inte höras utan föra så lite ljud som möjligt om oss då vi är jägare i grunden. För att jaga och fälla ett byte krävs att vi är tysta och inte ger ifrån oss några ljud. 
Vid analysen av löpbanan kom till mig upptäckte jag dock att jag hade skrämt iväg bytet för länge sedan. Jag klampade och förde mycket ljud ifrån mig. Min löpstil liknade den av en traditionell löpare. I denna nya, sårbara situation öppnades det nya perspektiv för mig. Min löpning behövde förändras för att jag ska kunna ta mig så tyst fram som möjligt. I detta skeende behöver jag ha ett öppet sinne för kritik för att ta in nya lärdomar och perspektiv om löpning. Om jag inte öppnar upp mig för att vilja lära mig nytt, hur ska jag då kunna förändras i min utveckling. För att lära mig nya saker behöver jag kunna släppa taget om gamla förmågor som stör i min utveckling. 
Löpskolans inledningsfas var en tuff sådan där jag verkligen hade överskattat min flexibilitet och rörelseförmåga till den grad att jag kände mig jätterörlig. Med övningar och matnyttig kunskap fick Magnus mig att inse att jag har mycket kvar att lära. Lite som att talesättet ”börja förändra igår” som för mig berättar att om du vill förändras så ska du helst börja igår. Då hade du redan kommit en bit på vägen. Börja inte imorgon, då idag blir igår imorgon. <-- Hihi, kunde inte låta bli. 
Denna utbildning är dels en bra lärdom för min individuella löpning- och rörelsemönster samt dels för mitt 13 veckors mål för att öka min självkännedom via Best Self. Flera pusselbitar börjat falla på plats redan nu och ljuset i tunneln bli allt starkare var dag. Jag ser med glädje fram emot vad löputbildningen kommer att erbjuda härnäst som kan ge mig verktyg för att utvecklas till den löpare jag önskar bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...