Leta i den här bloggen

söndag 18 februari 2018

PROJEKT F...: Vecka 2 - Första fria stegen...!


PROJEKT F ...: Vecka 2 - Första fria stegen...!


VECKA 2 – Första fria stegen        


Så… nu var det klart och dags att ”Walk the Talk”, dvs ”Tänka – Säga – Göra”. Den tankegången brukar vara bra att ha med sig. Det är lätt att man tänker en god tanke och pratar om den, men det är först när man agerar som den blir verklighet.

Egentligen är det ganska enkelt, ingen dyr eller svåråtkomlig utrustningen behövs. Det som behövs finns redan på kroppen, 33 ben i varje fot, ligament mm. Jag har helt enkelt börjat med att:  

1)    Stå utan skor vid min dator på jobbet
2)    Stå vid andra tillfällen där jag normalt sett skulle jagat för att få tag på en stol
3)    Böja på benen på samma sätt som små barn gör när jag skall plocka upp något från golvet istället för att böja på ryggen
4)    Böja på benen så jag kommer i samma höjd som barnen när jag pratar med dem istället för att de skall behöva se uppåt för att kunna se mig

5)    Ta av mig skorna så fort den går
6)    Bli skeptisk mot alla skor jag har sedan tidigare… Hm…
7)    Lea upp fötterna dvs röra på alla delar när jag ändå står och jobbar, står i en kö mm

STÅ

Jag har, som säkert många andra, förmånen att ha ett höj och sänkbart bord på jobbet vilket gör att jag kan träna färdigheten att stå. Jag passar också på att göra det utan skor. Förr trodde jag att jag behövde något mjukt att stå på för ”vi har så hårda golv”. Nu börjar jag förstå att jag skall ha kroppens tyngd på HELA foten, inte minst tårna, och inte bara på hälarna. Jag tror jag kommer att få mindre ont i rygg och fötter när jag tränat ett tag. Jag hoppas det i alla fall…

En positiv bieffekt av att stå är också att man inte blir besviken för att man inte får en stol vid alla tillfällen, jag står hellre och passar på att träna den färdigheten. Och blir det långtråkigt kan man alltid som sagt passa på att träna upp rörligheten i fötterna.


På bilden kan jag förstå liknelsen med en WC-anka look-a-like. Ingen rak rygg här inte, rena slingerbanan + gamnacke. Skall bli intressant att se om det går att bli av med det!



SITTA

Detta är också en väldigt praktisk sak att kunna har jag märkt. Jag tror jag kommer att få mindre ont i ryggen nu när jag slutat böja på den hela tiden och istället sitter på huk. Praktisk även här att man slipper leta efter en stol, det är bara att sätta sig! Och mycket trevligare att prata med den små människorna, barnen på samma höjd istället för att ”se ner” på dem. Krävs mer rörlighet dock för att klara denna en längre tid.


Som ni ser på bilden nedan får jag inte ner hälarna i marken än, tror det beror på stelhet lite här och var. Får se om man får några bra tips på workshopen.




FRIA FÖTTER

Märkligt hur fort man kan ställa om, eller vänja sig vid något nytt… Sedan jag började ta av skorna på jobbet fick jag direkt svårt att ta på dem igen. Här har jag tränat fötterna stående vid datorn i timmar och allt ”förstörs” för att mina gamla skor trycker ihop fötterna. När lönen kom blev det nya ”fin”skor! Får stå över att gå ut och äta lunch för att få råd, men det är en frisk kropp värd!


Nya kontorsskor, TradeToes, riktigt sköna! Lär funka för att springa i också enligt ryktet. Jag bytte direkt innersulan till BÄR lädersula, passar bättre än syntet för svettiga fötter…


Jag reagerade på att jag hade ont i tårna efter att jag renoverat hemma. Det är klart, kryper man på golvet någon timme så gör det ont… eller INTE! Nu var vi där igen, mina skor var helt enkelt för små. Ned i soptunnan och nya skyddssandaler från Biltema. Storlek 44 istället för 42, nu gör skorna inte ont längre. Märkligt att jag accepterade den smärtan tidigare. När jag köpte Tradetoesskorna på Freefoot fick jag frågan ”Vilken storlek har du?” Det var skönt att handla i butik och ha någon att prata med för ”Har inte den blekaste aning!” var mitt ärliga svar. Tidigare skor har varit för små många gånger och nu växer fötterna förhoppningsvis så storleken ändras nog.



Hejdå skor som ger fötterna värk!





NÄSTA VECKA

Som jag nämnt tidigare är jag anmäld till en workshop där man två heldagar går igenom hur kroppen fungerar, gör tester mm. Vi får se vad de ger för insikt. Jag tror jag har ett naturligt bra löpsteg men vem vet.


Ses och lycka till med din resa!


//Danne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...