Leta i den här bloggen

söndag 25 februari 2018

#26: Öka min självkännedom


Efter årets nyårslöften känner vi oss starka. Yes, vi kommer fixa detta år galant och nu när jag har ett mål så kommer det säkert gå bra. Tyvärr känner alltför många människor av pressen från sin egen del och även från omgivningen, om en nu råkat berätta sitt mål för andra. Positivt är i den meningen att du får en morot att genomföra målet för att leva upp till tanken att du inte går tillbaka på ditt ord. Negativt är det inte lika kul längre att höra om det målet du har framför dig, och inte genomföra det. 
Många av oss känner säkert igen denna så kallade nystart där vi förväntas skapa mål som, av någon märklig anledning, ska hålla hela året. Målet ska helst vara väl genomtänkt, användas för att pusha dig framåt under året och vara helt genomförbart. Att säga ”jag ska sluta småäta” går direkt i stöpet. Jag gjorde ett försök. Det höll i två veckor. Sedan föll jag dit igen. Frågan är hur många gånger jag försökt med sådana kortsiktiga mål. Antagligen fler än jag vill komma ihåg.
Personligen vet jag att jag är mycket duktig på att strukturera, planera och genomföra mål och göra små saker till vardagsrutiner. Ibland kanske jag till och med planerar lite för mycket… Skulle dagen inte bli som den jag önskade, kan jag alltid lägga de uppgifterna på en annan dag och därmed bocka av varje dag förutsatt att jag inte låter några saker bli till rest för nästkommande veckor. För cirka tre veckor sedan deltog jag i Freefoots utbildning ”Tankar är också rörelser” (https://www.facebook.com/events/1717399748323992/)... där jag fick köpa en Best Self Journal (https://uk.bestself.co/products/self-journal) och arbeta utifrån den. För er som nu undrar vad detta är, kan jag kort och gott beskriva att det är en dagbok där du bestämmer dig för ett mål du ska klara av inom 13 veckor. För att klara detta mål får du tre kategorier som tillsammans kommer ta dig hela vägen till ditt mål. Varje kategori har tre underkategorier för att du ska klara av just detta mål. Allt hänger ihop och gör att du skapar dig en klar bild för hur du ska genomföra ditt mål. Varje vecka skriver du dessutom veckomål och dagens utmaningar.

I början hade jag svårt att komma på ett realistiskt mål som jag verkligen behövde. ”Att sluta småäta” är mer ett behov/måste som jag inte behöver några kategorier för. Där handlar det om att bestämma sig för att lyckas. När jag sedan hade valt mitt mål kom skrivandets kraft igång och jag började se en väg framåt i den 13 veckors långa tunneln. För varje dag finns där ett citat för att hjälpa mig hålla rätt kurs och inte tappa bort mig i vardagslivets pussel. Ett citat jag uppskattar lyder ”All progress takes place outside the comfort zone” (Michael John Bobak) och handlar om att för att jag ska uppnå mitt mål behöver jag lämna min bekväma situation och därute kan jag utvecklas. Ja, det är i alla fall min tolkning. 
Mitt mål handlar om att öka min självkännedom i tanken om att förstå vem jag är, vad jag klarar av och upptäcka nya förmågor jag inte visste fanns inom mig och därav vända svagheter till styrkor. Det må vara ett abstrakt och komplicerat mål för utomstående men för mig är det solklart. Jag är trygg i min nuvarande position men på sista tiden har jag tröttnat på att utvecklas. Eller rättare sagt, jag har inte hittat något nytt att utvecklas för. Med detta mål kan jag lära mig nya saker om mig själv och få tillbaka den glöd jag så länge saknat. Det är i alla fall min förhoppning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...