Leta i den här bloggen

tisdag 8 maj 2018

#34: Tid inför nya utmaningar

Om cirka två veckor är det dags för Göteborgsvarvet. Träningen har gått över förväntan med fokus på löpning nästan varje vecka från november. Även rörelseträningen har hamnat i fokus för att kunna träna upp min kropp genom olika träningsformer – så att inte löpningen blir en ensidig del av veckoträningen. Förra veckan drog jag igång med TRX-band och kommer försöka genomföra den typen av träning fram över sommaren. Slackline hoppas jag också få tummen ur och genomföra, dock med inte samma motivation som TRX. Hur det kommer sig beror nog lite på lathet men också fullt upp från arbetslivet. En stressad arbetsdag är inte särskilt motiverande för att ge sig ut och träna. 

Samtidigt kanske jag behöver reka platser innan. För att jag ska komma igång med något nytt krävs att jag är förberedd innan. Att utrustning finns hemma, vädret är hyfsat och jag är på bra humör. Att jag ska börja med något nytt och vara helt oförberedd inför det kan göra att jag känner mig lite lat och trög. Så helt enkelt bör jag se videor om slackline (hur det fungerar), kolla över vilka platser jag kan vara på (var det fungerar) och när jag skulle kunna genomföra det (när det fungerar). Jag tror att många människor behöver tid inför nya utmaningar – för att ens komma upp ur soffan. 

Det är lite som med nyårslöften. Åh, dessa ständiga ”komma-i-form”-löftena. Väl på nyårsafton berättar du för de som finns omkring dig att du ska bli hälsosammare, äta rätt, träna rätt, bli starkare bla bla bla. Timmarna innan har du druckit alkohol eller ätit tok för mycket godis och snacks eller varit uppe för sent. Att på allvar tro att du nästa dag kommer vakna upp, utvilad och redo för dagen är nog att ta i lite grann… bara lite. När målet sen skjuts upp veckor och månader och du undrar hur detta har kommit sig. Ja, då har du svaret i dig själv. 

Så tillbaka till kontentan. Om jag säger till mig själv att ”idag ska du gå ut och börja med slackline”, då har jag precis skapat ett nyårslöfte. Istället så förbereder jag mig veckor innan så att när jag sen har lusten, orken och viljan så är jag mycket mer förberedd på träningsformen så att jag klarar av att genomföra den. Efter några veckor kan jag titta tillbaka på vad jag har åstadkommit och vara nöjd med mig själv. Det är så jag oftast lägger upp min träning. 

Idag kanske är en sådan dag. Jag ska ut och springa i det fina vädret och möjligen genomföra lite träning med TRX-bandet om mina fötter orkar med mig efter löpningen. Promenad blir det alldeles säkert men sen får jag också komma ihåg att jag också behöver vila, så en lite blandad dag. Ändå skönt att inte behöva planera in min dag i minsta detalj. Inte idag, i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...