Leta i den här bloggen

tisdag 1 maj 2018

V12 - AJAJAJ...!!! DÄR SATT DEN...!

AJAJAJ...!!! DÄR SATT DEN...!
Allt har flutit på tills nu när... AJ! Jag åkte dit...! Stressfraktur? Pajad vad? Hälsporre? Knät? osv, de vanliga löparskadorna. Nej, nej, inget sådant, precis tvärtom faktiskt. Jag har inte haft tillgång till ståbord på en månad så jag har suttit vid en vanlig stol. Nu de senaste dagarna har jag också börjat sätta upp västerfoten på stolen vid sidan om som stöd, riktigt bekvämt. Dvs jag misstänker att kroppen sparar energi på det = den säger att det är bra även om man skadar sig på sikt (som vi pratades vid om i tidigare veckor, Kroppens första ram, "spara energi"). Det som jag nästan fick var ryggskott... 

Ryggen, denna stackars rygg...



Ryggskott, som ett knytnävsslag i ryggen kom det...nästan...Kroppen varnar snällt ibland att nu har du inte gjort bra grejer = snart går du sönder!


Det är märkligt var lite fri rörelse kan göra skillnad. Förutom att stå upp varje dag barfota mesta tiden + rörelseövningar + armhävningar med hantelcurl = nästan helt smärt- och skadefri! Jag har gjort 10-15 armhävningar på morgonen + 10-15 curl med hantlar av lätt vikt vilket tydligen räckte för att bli av med inflammationen i armbågen som jag haft i nära 15-20 år. Sååå enkelt och så skönt att slippa den smärtan! Jag körde Vespa till jobbet i ca 10 minuter och sedan kunde jag inte hålla längre i styret pga smärtan, nu är det helt borta! Och axlarna..., ont i många år men efter att ha stått upp så försvann det med. Men... så snart jag satte mig ner på en stol igen så började värken igen och när jag lyfte barnen utan riktig koll = smäll i ryggen och nära att inte kunna röra mig igen. För er som inte haft ryggskott så kan jag säga, inte en rolig historia. När hade ryggskott och jag tappade min penna på golvet fick den helt enkelt ligga kvar, så fick jag hoppades på att jag kunde ta upp den nästa dag, för att böja på ryggen var inte att tänka på. 

Och jag får erkänna, hade jag varit noggrannare med rörelseövningarna och att verkligen sprungit 10 minuter varje dag (kommit igång med Running Streak!) så hade det säkert inte hänt. Nu blir det att ta kontakt med Rörelsecoacherna på https://www.freefoot.se och få lite tips och uppmuntran så man kommer igång igen. Dags att ta tag i rörelserna igen med: Få upp rörligheten hälen - Rörlighet i stortån - Stretcha fotvalvet - Öppna bröstryggen osv - Löparövningar och man är med i matchen igen! Låter krångligt? Lugn, snabbt gjort och belöningen är stor!


Lycka till!

Och hörs nästa vecka!


//Danne Bergman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...