Leta i den här bloggen

tisdag 15 maj 2018

#35: Föreläsning för Sanawari

Igår var jag på en föreläsning vid Freefoot med Linnéa Blad – grundaren till Sanawari Sandals. För något år sedan hade hon skapat ett samarbete med Freefoot som önskade sälja varumärket Sanawari i butiken. Sanawari är mer än bara sandaler – den har en lång historia bakom sig. Men för att göra den kortare så finns det flera kvinnor i Tanzania (och egentligen hela Afrika) som har blivit utstötta utav sina familjer på ett eller annat sätt. I Afrika är familjen deras skyddsnät och blir de utstötta så är det upp till de själva att klara sig. Det kan handla om att ha skaffat barn utanför äktenskap. Dessa kvinnor började tillverka bland annat sandaler för att dels få en inkomst. Linnéa berättade att hon, hennes man Martin och deras son hade varit på resa i Afrika där Linnéa hade sett möjligheter och framtidsförhoppningar med just tillverkningen av sandaler – och hur det hjälpte kvinnorna i deras vardag. Linnéa förde upp idén på Facebook och kort därefter hörde flertalet människor av sig som ville ta del av sandalerna. Hon tog sandalerna till Sverige och igår deltog jag på en föreläsning med henne.

Den var sannerligen inspirerande då Linnéa berättade med glädje och energi om den långa men mycket detaljerade resan som hade gjorts. Det blev ett nöje att få leva sig in i hennes berättelser. Personligen tycker jag det är bra att Freefoot tog in sandalerna till sig då det är just den här typen av skor som butiken satsar på att marknadsföra med tåfrihet. Sedan ett tag tillbaka anordnar även Here We Go resor till Tanzania med Linnéa och Martin, något som jag har varit sugen på att åka med på. Just detta år blev det svårt då Mallorca-resan bokades innan och jag hade lite svårt att fråga chefen om jag kunde vara ledig halva månaden (hihi). Nästa år ser desto ljusare ut. 

Det var riktigt roligt att delta igår då vi som var där fick möjligheten att klämma och känna på sandalerna. Jag hade varit inne på förut att köpa sådana här sandaler men jag vill känna på skon innan jag köper den. Att den dessutom kommer säljas vid Freefoot i Malmö, Göteborg och Stockholm känns jättebra då andra kunder också får chans att känna och klämma. 

Sandalerna som Linnéa hade med sig på föreläsningen fanns i både dam- och herrstorlekar. Till skillnad från skojättarna ute i världen som säljer massproducerade (och tyvärr ofta barnarbetade) produkter i identisk kvalitet så berättar dessa sandaler om Perfect Imperfections. Riktigt snygga sandaler som inte är det andra paret helt likt. Det är lite tjusningen att de sandaler du köper har bra kvalité och är unikt handgjorda för dig och inte identiska med grannens. Så tveka inte att beställa ett par, eller två, eller kanske till hela familjen via Sanawari. På hemsidan finns också smycken, kuddfodral och annat snyggt som är väl värt att kolla upp. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...