Leta i den här bloggen

tisdag 22 maj 2018

V15 VARVET VARVET, STÄNDIGT DETTA VARV... VILKEN FEST! Nästa år...?

GÖTEBORGS VARVET - VILKEN FEST!!!
Det är fascinerande, Göteborgs Varvet... Ca 1.800 deltog i loppet när det startade 1980 och nu för tiden är det + 60.000 anmälda! När man bor i Göteborg blir man lätt tagen av stämningen i staden när loppet går och inte så sällan brukar det vara riktigt fint väder på tävlingsdagen. I år 2018 var det som en riktigt fina högsommardag! Och jag kan inte låta bli att dras med, "Klart jag också skall springa Varvet!" Varje år brukar jag känna likadant, fullt laddad för att träna! Och sedan rusar 1 år iväg och så står man är på startlinjen utan träning och skall springa... Har varit samma sak för mig de 4 gånger som jag sprungit Varvet, ändå har jag kommit runt på något sätt kring 2 timmar. Kanske det är så att den vardagsmotion jag fått och fria rörelse i lek med barnen tar en ganska långt...? Vissa gillar träning, vissa lek & fri rörelse, allt funkar nog men lite löpträning är nog inte fel om man vill springa skadefri. Men visst är det skönt när Varvet är klart och man går i mål...! Grillen på kvällen smakar liksom lite bättre då!

ÄNTLIGEN MÅL (för 2 år sedan) efter ännu ett otränat lopp med skumboxar på fötterna (så kallade "skor")






Sann lycka! Det märkliga är att jag var RIKTIGT stel på söndagen efter loppet. Dvs söndagen efter loppet i år när jag inte sprang, det bara kändes som om jag sprungit...



Det märkliga är att efter ett sådant här lopp känner jag mig alltid piggare och studsigare i benen än innan...! Jag tror det är dags att jag lär mig. Träning / Fri rörelse före loppet gör det roligare och jag mår SÅÅÅ bra av det så varför tveka!? I år stod jag medvetet över loppet då omställningen av fötterna och hela kroppen pågår med barfotaskor och helt barfota. Jag tror det är klokt att ge det 1-2 år innan man springer allt för långt för att få tid att mjuka upp och bygga upp muskulatur mm för att undvika skador. Nästa år tänkte jag vara med och springa barfotastil, t ex i ett par sandaler eller i mina Nimbletoes. Jag såg på Barfotaforumet på Facebook att det var ett litet gäng som samlades vid varvet som sprungit barfotastil. En handfull i år, en hel flock nästa år...? Jag tänkte fortsätta träningen med 1,6 km (eller 20 minuter) running streak och sedan kanske öka genom att njuta av naturen genom traillöpning. Det finns fina traillopp också, även kopplade till Varvet. Kanske allt går så bra att man helt plötsligt springer Göteborgs Maratan 2021 när Staden fyller 400 år...? 

Freefoot.se, kanske dags att tända en grill mm nästa år och fixa en samlingspunkt för alla oss Barfotaentusiaster? Kan bli ett riktigt bra och roligt mingel!



Sandaler, reflektioner
Lunasandalerna, otrolig kvalitet och lite luriga för mig att ställa in remmarna på. Man kan tro att det är svårt att springa i sandaler, jag har LUNA Origen Flaco. Jag hade svårt att gå i dem i början, de liksom släpade i marken men lustigt nog gick det riktigt bra att springa i dem. Kanske lite tunga men sköna och gedigna. Sedan började jag se på mina fötter. Sandalen på vänsterfoten var den som släpade i marken. Eller...? Jag märkte att min vänstra fot var dåligt tränad och stel (det är den som har ett låst fotvalv som börjar släppa). Det var därför "sandalen" släpade. Mao inget fel på sandalen utan på mina fötter och hållning. Då var vi där igen, med bra återkoppling från fötterna så upptäcker man fel och kan göra något åt dem... Bara att fortsätta med rörlighetsträningen så faller nog allt på plats inom sinom tid.

LUNA Origen Flaco




Gedigna men något tunga med remmar som kräver lite pyssel

Till nästa vecka, mer löpning med fokus Göteborgs Varvet 2019! Förbered denna gång..! Häng med så ses vi vid Barfotagrillen!


Lycka till!

Och hörs nästa vecka!


//Danne Bergman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar

#64RD: Addict - Den funktionella skon

Addict - Den funktionella skon Det var i april tidigare i år som jag först fick höra talas om den sko som skulle revolutionera ...